I en artikel på Svenska Dagbladets näringslivssidor diskuteras den allt kortare vårens betydelse för handeln.
En kall april och synnerligen varm maj, ger en kort vårsäsong när tiden för att locka kunderna med typiska vårvaror blir kort. Det kan "innebära ett hårt slag för detaljhandeln" konstateras i inledningen av artikeln.
– De senaste åren har vårsäsongen varit enormt kort, säger
, vd på Hui research.
Speciellt kan den (alltför) korta våren slå mot modehandeln, och försäljningen av såväl kläder som skor. Vårkollektionen hinner knappt dukas fram i butik, förrän konsumenten är sugen på sommarplagg.
Även sporthandeln kan drabbas negativt, enligt Hui research.
– En kall aprilmånad är inte bra för handeln. vissa vårsortiment under vårsäsongen riskerar att brinna inne när handlarna missar tillfället att sälja, säger Lena Larsson och konstaterar:
- Mycket hänger på hur maj blir. Fortsätter det fina vädret så ökar risken att man inte köper vårkläder.