– Matförsäljningen på nätet inledde året starkt och vi ser inga tecken på avmattning. En av fyra kunder säger att de tänker öka sin matkonsumtion på nätet under året, och Sverige ligger fortfarande en bra bit bakom de ledande nationerna. Det finns därför en stor potential för fortsatt tillväxt framöver, säger
Jonas Ogvall, vd på branschorganisationen Svensk Digital Handel.
Livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 32 procent under första kvartalet 2016 jämfört med första kvartalet 2015. Middagslösningarna ökade med 21 procent medan lösplocket ökade med 43 procent under samma period.
– Det är alltjämt fraktkostnaden som betraktas som den största nackdelen med att handla mat på nätet. Samtidigt har livsmedelsbranschen varit bland de mest drivande för förbättrade fraktlösningar. Det är inte i många andra branscher som aktörerna erbjuder leverans på kvällar, helger och ibland samma dag, avslutar Jonas Ogvall.
Middagslösningar21 %26 %Lösplock43 %55 %
Totalt32 %Källa: D-food Index från Svensk Digital Handel