23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Lågprisaktör säljer mat på nätet

Det stora lågprisaktören vill inte tappa barnfamiljerna till e-handelsaktörerna. Nu är det dags för billig mat på nätet.

Willys blir den första lågpriskedjan som startar handel med mat på nätet. Det ska bli samma priser som i butik.

Under 2015 ökade försäljningen av mat på nätet med 39 procent och i år förväntas ökningen landa på ytterligare 38 procent, enligt HUI Research. Nu ger sig Willys in i kampen om matkunderna på nätet: i tre testbutiker öppnar Willys möjlighet för att handla mat via Willys sajt och app. Det blir Kungsbacka söder om Göteborg och Rissne samt Länna i Stockholm. som blir först ut. Efter test och utvärdering är intentionen är att expandera till fler områden och fler butiker, med inriktning på större städer.

– Många av våra kunder vill handla mat på nätet och vi vill finnas där våra kunder finns. Som lågpriskedja har vi en viktig funktion att fylla för kunder som vill e-handla men som inte är beredda att betala orimligt mycket, säger Willys vd

Thomas Evertsson

i ett pressmeddelande.

Kunderna kommer att kunna handla varor ur Willys sortiment, till samma priser som i butikerna. Willys kommer att erbjuda både hemleverans och upphämtning av de färdigpackade kassarna i butik. Willys satsar framförallt på det senare alternativet och har tagit fram speciella upphämtningsstationer i anslutning till butikerna där man snabbt och smidigt kan hämta sina kassar efter att ha klickat hem det man vill ha och betalat på nätet. Kunden parkerar i direkt anslutning till stationen och hämtar sina kassar ur skåp, som öppnas med en kod.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|