Dags att ta produktmedia på allvar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Produktmedia är ett marknadsföringsredskap som alla företag använder - ofta utan att tänka på det.

Presentreklam kallas det oftast. Profilprodukter talas det ofta om. Dessa pennor och block, t-shirts, mössor och paraplyer har kommunikationsbranschens sämsta rykte, trots att det är större än både direktreklam, radio och utomhusreklam.

Nu vill SBR, Svensk Branschförening, Profil- och Reklamartiklar förbättra ryktet och få upp en diskussion om hur väl utvalda och kvalitativa produkter kan stärka ett varumärke.

- Först och främst vill jag att vi slutar tala om presentreklam och i stället använder begreppet produktmedia, säger Cecilia Grahn Nyd som är marknadschef på produktmediakoncernen MEC-gruppen.och framhåller att produktmedia enligt IRM omsätter ca 5,3 miljarder årligen bara i Sverige, knappt 10 procent av den totala mediekakan.

Okunskap

Hon anser att kunskapen om medieslaget nästan är obefintlig på landets medie- och reklambyråer.

I ett pressmeddelande från SBR och MEC-gruppen anslås en lite självkritisk ton:

"När en stor kampanj ska planeras kommer produktmedia alltid in sist och åker ut först.Detta är självfallet mest branschens eget fel. Istället för att fokusera på kommunikation, effekt och resultat har vårt fokus legat på produkten. Vi har varit så rädda att tappa en kund att vi - istället för att berätta om möjligheter, utfall och liknande - har haft fokus på pris och produkt. Men nu ska det bli ändring på detta."

I pressmeddelandet refereras en färsk rapport visar att så mycket som var tredje person i Sverige gillar att ta emot en produkt med reklambudskap.

Undersökningen är gjord av Inizio i TNS Sifos riksrepresentativa webbpanel med 2309 svarande. Den visar att hela 30 procent av svenska folket gillar att få en penna med tryck eller en tröja med logotyp. Bara var tionde person är negativt inställd. Undersökningen visar också att att 34 procent av svenska folket använder ett eller flera produktmedia dagligen.

"Vi vet att siffran egentligen är högre, men att folk inte är medvetna om att någon sponsrat deras väska och penna" skriver de också.

Effektivt

Cecilia Grahn Nyd framhåller att en absolut viktigaste insikten i rapporten är att produktmedia har effekt.

Här är några av slutsatserna i rapporten:

85 procent, av svenskarna säger att de någon gång tagit emot en profilprodukt.29 procent av respondenterna i undersökningen anser att produktmedia bygger varumärkes-effekt lika bra som TV-reklam, uppger 29 procent i undersökningen. Produktreklam är inte lika bra som tv-reklam på att vara köputlösande, här når vi bara 14 procent. Detta är bättre än utomhusreklam men sämre än print.

Framtiden för sig

Med stöd av rapporten konstatera hon att produktmedia har en mycket stark ställning i Sverige.

- I den digitala eran är vi övertygade om att produktmedia har framtiden för sig. Det kan beröra
flera sinnen och kan ge mätbara resultat. Det är märkligt, men hos både ett företags ledning och
dess säljare finns en intuitiv kunskap om vårt medieslag - men ofta kopplas inköpen till förbruk-
ningsvaror och inte marknadsföring. Den dörr som är mest stängd för produktmediet är ofta hos
marknadsavdelningen. Det borde vara precis tvärtom”, säger Cecilia Grahn Nyd.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

City Gross i Efterlyst: ”Handlar om organiserade stöldligor”

I kväll, torsdag, uppmärksammas de organiserade stöldligorna live i TV3:s brottsprogram Efterlyst med Hasse Aro.

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt", kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Efter stöldhärvan – DNA-märkningen sprids till 400 butiker

Ica, Axfood, Bergendahls och Netto ägnar sig åt tekniken. Även Elgiganten, Rusta och Jula har hoppat på tåget.

Rekordår för Beijer Byggmaterial

Tillväxten har varit bättre än marknaden 15 månader i rad.

På nytt jobb
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Nyhetsbrev

Ica lanserar designerkasse

Arkiv

Sportkedja vill etablera fler butiker i Sverige

Lösningen på organiserade stölder: ”Vi har tekniken”

De sju personer som frigivits efter miljonhärvan i Göteborg skulle kanske skaka galler om spårbarheten på produkterna vore bättre. Men tekniken finns och är på väg ut i handeln.

Clas Ohlson inviger ny Lab Store – snart i Sverige

Clas Ohlson invigde i tisdags sin andra Lab Store i Helsingfors, Finland. Snart kommer butikskonceptet till Sverige.

2

Sju friade efter miljonhärva: ”Det är en enorm skandal”

DNA-sprej avslöjade stöldhärva över hela landet. Samtliga frias och miljoner i rättskostnader läggs på staten.

Zalando sänker helårsprognos

Säkerhet
Fortsätter bevaka största fraktflygplatsen

Säkerhet
3 av de 5 största kameratillverkarna väljer svensk intelligens

"Bara Panasonic och Avilon kvar nu"

Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Svensk Handel om miljonhärvan: ”Det är fruktansvärt”

Fri Köpenskaps granskning av miljonhärvan, där sju frias och gods för nio miljoner lämnas tillbaka till de misstänkta, väckte starka reaktioner över hela landet. "Jag blev mycket upprörd när jag såg hur blåögt det hanterats i rätten", säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Säkerhet
"Dags att vi slutar konkurrera med varandra"

Elcykel-bedrägerier tömmer statens premiekassa

Över hundra polisanmälningar har gjorts av misstänkta bedrägerier kring den så kallade elfordonspremien.

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Vändning för H&M

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Klassisk britt till Kungsgatan

Södra Kungstornet blir adress för varumärkets första butik i Skandinavien.

Ny styrelseledamot i Stadium

Walmart bygger enorm varuautomat

På nytt jobb
Ny vd på Cdon

Varsel på Ellos – ska spara 100 miljoner

Alliansen bjuder in Socialdemokraterna: ”En stark regering är bra för handeln”

Kemilkalieskatten - ”en pyrrhusseger”

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Elgiganten till Ulricehamn

Säkerhet
Bank-id förstärks mot bedrägerier

Handlarna: ”Politiskt vakuum”

Hushållen konsumerade mindre

Säkerhet
Växer snabbast på marknaden

Danska kedjan kommer till Södertälje

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159