Dags att ta produktmedia på allvar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Produktmedia är ett marknadsföringsredskap som alla företag använder - ofta utan att tänka på det.

Presentreklam kallas det oftast. Profilprodukter talas det ofta om. Dessa pennor och block, t-shirts, mössor och paraplyer har kommunikationsbranschens sämsta rykte, trots att det är större än både direktreklam, radio och utomhusreklam.

Nu vill SBR, Svensk Branschförening, Profil- och Reklamartiklar förbättra ryktet och få upp en diskussion om hur väl utvalda och kvalitativa produkter kan stärka ett varumärke.

- Först och främst vill jag att vi slutar tala om presentreklam och i stället använder begreppet produktmedia, säger Cecilia Grahn Nyd som är marknadschef på produktmediakoncernen MEC-gruppen.och framhåller att produktmedia enligt IRM omsätter ca 5,3 miljarder årligen bara i Sverige, knappt 10 procent av den totala mediekakan.

Okunskap

Hon anser att kunskapen om medieslaget nästan är obefintlig på landets medie- och reklambyråer.

I ett pressmeddelande från SBR och MEC-gruppen anslås en lite självkritisk ton:

"När en stor kampanj ska planeras kommer produktmedia alltid in sist och åker ut först.Detta är självfallet mest branschens eget fel. Istället för att fokusera på kommunikation, effekt och resultat har vårt fokus legat på produkten. Vi har varit så rädda att tappa en kund att vi - istället för att berätta om möjligheter, utfall och liknande - har haft fokus på pris och produkt. Men nu ska det bli ändring på detta."

I pressmeddelandet refereras en färsk rapport visar att så mycket som var tredje person i Sverige gillar att ta emot en produkt med reklambudskap.

Undersökningen är gjord av Inizio i TNS Sifos riksrepresentativa webbpanel med 2309 svarande. Den visar att hela 30 procent av svenska folket gillar att få en penna med tryck eller en tröja med logotyp. Bara var tionde person är negativt inställd. Undersökningen visar också att att 34 procent av svenska folket använder ett eller flera produktmedia dagligen.

"Vi vet att siffran egentligen är högre, men att folk inte är medvetna om att någon sponsrat deras väska och penna" skriver de också.

Effektivt

Cecilia Grahn Nyd framhåller att en absolut viktigaste insikten i rapporten är att produktmedia har effekt.

Här är några av slutsatserna i rapporten:

85 procent, av svenskarna säger att de någon gång tagit emot en profilprodukt.29 procent av respondenterna i undersökningen anser att produktmedia bygger varumärkes-effekt lika bra som TV-reklam, uppger 29 procent i undersökningen. Produktreklam är inte lika bra som tv-reklam på att vara köputlösande, här når vi bara 14 procent. Detta är bättre än utomhusreklam men sämre än print.

Framtiden för sig

Med stöd av rapporten konstatera hon att produktmedia har en mycket stark ställning i Sverige.

- I den digitala eran är vi övertygade om att produktmedia har framtiden för sig. Det kan beröra
flera sinnen och kan ge mätbara resultat. Det är märkligt, men hos både ett företags ledning och
dess säljare finns en intuitiv kunskap om vårt medieslag - men ofta kopplas inköpen till förbruk-
ningsvaror och inte marknadsföring. Den dörr som är mest stängd för produktmediet är ofta hos
marknadsavdelningen. Det borde vara precis tvärtom”, säger Cecilia Grahn Nyd.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kompletterar med egna varumärken

Hundratals anställda kan förlora jobbet

Nätjätten Amazon kan komma att säga upp hundratals anställda när tjänsterna Prime och Fresh slås ihop.

Ikea återkallar godis - skadedjur upptäcktes hos svenska producenten

En konsument i Irland hittade en död mus i en av godispåsarna – nu återkallas produkten på flera europeiska marknader.

Sportamore utökar lagerinvestering

Trögt i Björn Borgs butiker

Björn Borg tappar trafik i de egna butikerna i Sverige och Benelux där försäljningen backade med över 20 procent under fjärde kvartalet.

Unilever kan lämna London

Brexit är ett tungt vägande skäl till att Unilever överväger att lämna London och flytta hela huvudkontoret till Rotterdam.

Nyhetsbrev

Här öppnar Deichmann igen

Arkiv

Zetadisplay ökade omsättningen

Maxihandlare årets företagare

Maxihandlaren Mats Nilsson har utsetts till årets företagare i Nacka. "En otroligt stor ära", skriver han på butikens Facebooksida.

Ifoodbags grundare lämnar företaget

Ica ska lyfta entreprenörskap

Ska dela ut pris till samhällsförändrande entrepenörer.

We Effects och Vi-skogens vd slutar

Stockholmspremiär för Normal

I januari öppnade danska kedjan första butikerna i Sverige och i april väntar Stockholm.

Urstarkt för byggvaror trots kris

Trots prisras på bostäder och risk för en förvärrad byggkris går handeln med järn- och byggvaror urstarkt.

Han går till Intersport

E-handelsgrundaren Jarno Vanhatapio kliver in i Intersports styrelse.

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm.

Han lämnar Clas Ohlson

Slutar som ekonomi- och finansdirektör efter sju år.

Här öppnar pryl- och inredningsbutik

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Lidl vill tillbaka till Norge

Regionchef på Kappahl till Indiska

1

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Butiken får el från taket

Securitas tecknar avtal med modejätte

Poolias vd avgår

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Coop säger upp avtalet med Postnord

De tar plats i Katrineholm

Lindex stänger i Tidaholm

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Woki in - Satori ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.217