23948sdkhjf

Dags att ta produktmedia på allvar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Produktmedia är ett marknadsföringsredskap som alla företag använder - ofta utan att tänka på det.

Presentreklam kallas det oftast. Profilprodukter talas det ofta om. Dessa pennor och block, t-shirts, mössor och paraplyer har kommunikationsbranschens sämsta rykte, trots att det är större än både direktreklam, radio och utomhusreklam.

Nu vill SBR, Svensk Branschförening, Profil- och Reklamartiklar förbättra ryktet och få upp en diskussion om hur väl utvalda och kvalitativa produkter kan stärka ett varumärke.

- Först och främst vill jag att vi slutar tala om presentreklam och i stället använder begreppet produktmedia, säger Cecilia Grahn Nyd som är marknadschef på produktmediakoncernen MEC-gruppen.och framhåller att produktmedia enligt IRM omsätter ca 5,3 miljarder årligen bara i Sverige, knappt 10 procent av den totala mediekakan.

Okunskap

Hon anser att kunskapen om medieslaget nästan är obefintlig på landets medie- och reklambyråer.

I ett pressmeddelande från SBR och MEC-gruppen anslås en lite självkritisk ton:

"När en stor kampanj ska planeras kommer produktmedia alltid in sist och åker ut först.Detta är självfallet mest branschens eget fel. Istället för att fokusera på kommunikation, effekt och resultat har vårt fokus legat på produkten. Vi har varit så rädda att tappa en kund att vi - istället för att berätta om möjligheter, utfall och liknande - har haft fokus på pris och produkt. Men nu ska det bli ändring på detta."

I pressmeddelandet refereras en färsk rapport visar att så mycket som var tredje person i Sverige gillar att ta emot en produkt med reklambudskap.

Undersökningen är gjord av Inizio i TNS Sifos riksrepresentativa webbpanel med 2309 svarande. Den visar att hela 30 procent av svenska folket gillar att få en penna med tryck eller en tröja med logotyp. Bara var tionde person är negativt inställd. Undersökningen visar också att att 34 procent av svenska folket använder ett eller flera produktmedia dagligen.

"Vi vet att siffran egentligen är högre, men att folk inte är medvetna om att någon sponsrat deras väska och penna" skriver de också.

Effektivt

Cecilia Grahn Nyd framhåller att en absolut viktigaste insikten i rapporten är att produktmedia har effekt.

Här är några av slutsatserna i rapporten:

85 procent, av svenskarna säger att de någon gång tagit emot en profilprodukt.29 procent av respondenterna i undersökningen anser att produktmedia bygger varumärkes-effekt lika bra som TV-reklam, uppger 29 procent i undersökningen. Produktreklam är inte lika bra som tv-reklam på att vara köputlösande, här når vi bara 14 procent. Detta är bättre än utomhusreklam men sämre än print.

Framtiden för sig

Med stöd av rapporten konstatera hon att produktmedia har en mycket stark ställning i Sverige.

- I den digitala eran är vi övertygade om att produktmedia har framtiden för sig. Det kan beröra
flera sinnen och kan ge mätbara resultat. Det är märkligt, men hos både ett företags ledning och
dess säljare finns en intuitiv kunskap om vårt medieslag - men ofta kopplas inköpen till förbruk-
ningsvaror och inte marknadsföring. Den dörr som är mest stängd för produktmediet är ofta hos
marknadsavdelningen. Det borde vara precis tvärtom”, säger Cecilia Grahn Nyd.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Ny svensk cykelkedjesatsning

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Nyhetsbrev

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Arkiv

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Tvärstopp för Odd Molly

16 nya butiker i fjol

Fortsätter satsning på kontantcenter

Kafékedja öppnar i Kina

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

Framgång för Pricer

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Stärkt Lindex

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Ikea öppnar för externa märken

JC i rekonstruktion igen

Rekonstruktören om affärsmodellen som ska rädda JC.

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Här öppnar Lakritsroten

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Här tar H&M över efter Willys

Ica-handlare misshandlades blodig

Så ser nya Deichmann ut

Preem fortsätter med Dagab

Familjen Persson har ökat i H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.713