Dags att ta produktmedia på allvar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Produktmedia är ett marknadsföringsredskap som alla företag använder - ofta utan att tänka på det.

Presentreklam kallas det oftast. Profilprodukter talas det ofta om. Dessa pennor och block, t-shirts, mössor och paraplyer har kommunikationsbranschens sämsta rykte, trots att det är större än både direktreklam, radio och utomhusreklam.

Nu vill SBR, Svensk Branschförening, Profil- och Reklamartiklar förbättra ryktet och få upp en diskussion om hur väl utvalda och kvalitativa produkter kan stärka ett varumärke.

- Först och främst vill jag att vi slutar tala om presentreklam och i stället använder begreppet produktmedia, säger Cecilia Grahn Nyd som är marknadschef på produktmediakoncernen MEC-gruppen.och framhåller att produktmedia enligt IRM omsätter ca 5,3 miljarder årligen bara i Sverige, knappt 10 procent av den totala mediekakan.

Okunskap

Hon anser att kunskapen om medieslaget nästan är obefintlig på landets medie- och reklambyråer.

I ett pressmeddelande från SBR och MEC-gruppen anslås en lite självkritisk ton:

"När en stor kampanj ska planeras kommer produktmedia alltid in sist och åker ut först.Detta är självfallet mest branschens eget fel. Istället för att fokusera på kommunikation, effekt och resultat har vårt fokus legat på produkten. Vi har varit så rädda att tappa en kund att vi - istället för att berätta om möjligheter, utfall och liknande - har haft fokus på pris och produkt. Men nu ska det bli ändring på detta."

I pressmeddelandet refereras en färsk rapport visar att så mycket som var tredje person i Sverige gillar att ta emot en produkt med reklambudskap.

Undersökningen är gjord av Inizio i TNS Sifos riksrepresentativa webbpanel med 2309 svarande. Den visar att hela 30 procent av svenska folket gillar att få en penna med tryck eller en tröja med logotyp. Bara var tionde person är negativt inställd. Undersökningen visar också att att 34 procent av svenska folket använder ett eller flera produktmedia dagligen.

"Vi vet att siffran egentligen är högre, men att folk inte är medvetna om att någon sponsrat deras väska och penna" skriver de också.

Effektivt

Cecilia Grahn Nyd framhåller att en absolut viktigaste insikten i rapporten är att produktmedia har effekt.

Här är några av slutsatserna i rapporten:

85 procent, av svenskarna säger att de någon gång tagit emot en profilprodukt.29 procent av respondenterna i undersökningen anser att produktmedia bygger varumärkes-effekt lika bra som TV-reklam, uppger 29 procent i undersökningen. Produktreklam är inte lika bra som tv-reklam på att vara köputlösande, här når vi bara 14 procent. Detta är bättre än utomhusreklam men sämre än print.

Framtiden för sig

Med stöd av rapporten konstatera hon att produktmedia har en mycket stark ställning i Sverige.

- I den digitala eran är vi övertygade om att produktmedia har framtiden för sig. Det kan beröra
flera sinnen och kan ge mätbara resultat. Det är märkligt, men hos både ett företags ledning och
dess säljare finns en intuitiv kunskap om vårt medieslag - men ofta kopplas inköpen till förbruk-
ningsvaror och inte marknadsföring. Den dörr som är mest stängd för produktmediet är ofta hos
marknadsavdelningen. Det borde vara precis tvärtom”, säger Cecilia Grahn Nyd.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De köper in sig i ÖoB

Norsk lågpriskedja köper 20 procent, med option på resterande 80 om två år.

Här öppnar K-Rautas nya proffscenter

Petter Stordalen tar plats i Stureplansgruppen

Investeringsbolaget Strawberry Equities blir en av hotell- och restaurangföretagets största ägare.

Ny vd för Jula Logistics - ska utveckla tågterminalen

Han tar över rodret i Julas logistikbolag.

Kappahls vd får gå

Modekedjans vd tvingas bort efter oenighet. Lindex och Gina Tricots tidigare vd kliver in som tillförordnad.

Postnord + Wish = sant

Nu försvinner den kritiserade hanteringsavgiften efter nytt avtal.

Nyhetsbrev

1

Gallerix i konkurs

Går i graven ett år efter rekonstruktionen.

Arkiv

Stör inte kunderna!

Framtidstro i butikerna - e-handlare pessimistiska

Sommaren påverkar handlarnas attityder.

Därför är det viktigt att lyfta kundens upplevelse just nu

Så utvecklar Kappahl Newbie

Modekedjan testar pop up-koncept för barn- och babyklädeskonceptet och bjuder även in externa varumärken.

Nike stoppar VM-landslagets skor

Clas Ohlson och Mathem fördjupar samarbete

Ikea ställer om varuhusen till e-handelslager

Böter hotar JC - igen

De tar över Grandpas lokal

Under sensommaren öppnar kläd- och restaurangkoncept på välkänd modeadress på Kungsholmen i Stockholm.

Willys intar Söder

Här är hotet mot handeln

Handelns utveckling är hotad, visar ny rapport.

H&M-ägaren: "Ingen bäring på ryktena"

Anklagas för sexuella ofredanden – tvingas avgå

Modechefens "dåliga omdöme" blev för mycket.

Rustas grundare mottog kunglig medalj

Hyllades för "betydande insatser inom svenskt näringsliv".

Handlarnas renoveringsraseri

Kraftiga förseningar, buller och otydliga besked upprör - och sänker affärerna.

"Konceptet bygger på att sälja externa varumärken"

Premiär för H&M-gruppens nya koncept och marknadsplats Afound. Även lyxmode ryms i sortimentet. Vd:n berättar om planerna i stor intervju med Habit.

De har 1 000 nya jobb på lager

Butiker stoppar engångsgrillar efter extremtorkan

Så ska Google sänka Amazon

Sparkar personal – "Svårt men nödvändigt"

På nytt jobb
Gant byter vd – han tar över

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Hundbutik får skäll – varslar om blockad

Ilskan mot Göteborgs Kex flytt - ”Riktigt oansvarigt”

2

Ur & Penn vann - nu överklagar Daniel Wellington domen

Logistikflödet i egen regi – bygger stor anläggning i Borås

Nära dominerade i maj

På nytt jobb
Han blir ny vd för MQ

Julas succé - slog försäljningsrekord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159