23948sdkhjf

Dags att ta produktmedia på allvar

Produktmedia är ett marknadsföringsredskap som alla företag använder - ofta utan att tänka på det.
Presentreklam kallas det oftast. Profilprodukter talas det ofta om. Dessa pennor och block, t-shirts, mössor och paraplyer har kommunikationsbranschens sämsta rykte, trots att det är större än både direktreklam, radio och utomhusreklam.

Nu vill SBR, Svensk Branschförening, Profil- och Reklamartiklar förbättra ryktet och få upp en diskussion om hur väl utvalda och kvalitativa produkter kan stärka ett varumärke.

- Först och främst vill jag att vi slutar tala om presentreklam och i stället använder begreppet produktmedia, säger Cecilia Grahn Nyd som är marknadschef på produktmediakoncernen MEC-gruppen.och framhåller att produktmedia enligt IRM omsätter ca 5,3 miljarder årligen bara i Sverige, knappt 10 procent av den totala mediekakan.

Okunskap

Hon anser att kunskapen om medieslaget nästan är obefintlig på landets medie- och reklambyråer.

I ett pressmeddelande från SBR och MEC-gruppen anslås en lite självkritisk ton:

"När en stor kampanj ska planeras kommer produktmedia alltid in sist och åker ut först.Detta är självfallet mest branschens eget fel. Istället för att fokusera på kommunikation, effekt och resultat har vårt fokus legat på produkten. Vi har varit så rädda att tappa en kund att vi - istället för att berätta om möjligheter, utfall och liknande - har haft fokus på pris och produkt. Men nu ska det bli ändring på detta."

I pressmeddelandet refereras en färsk rapport visar att så mycket som var tredje person i Sverige gillar att ta emot en produkt med reklambudskap.

Undersökningen är gjord av Inizio i TNS Sifos riksrepresentativa webbpanel med 2309 svarande. Den visar att hela 30 procent av svenska folket gillar att få en penna med tryck eller en tröja med logotyp. Bara var tionde person är negativt inställd. Undersökningen visar också att att 34 procent av svenska folket använder ett eller flera produktmedia dagligen.

"Vi vet att siffran egentligen är högre, men att folk inte är medvetna om att någon sponsrat deras väska och penna" skriver de också.

Effektivt

Cecilia Grahn Nyd framhåller att en absolut viktigaste insikten i rapporten är att produktmedia har effekt.

Här är några av slutsatserna i rapporten:

85 procent, av svenskarna säger att de någon gång tagit emot en profilprodukt.29 procent av respondenterna i undersökningen anser att produktmedia bygger varumärkes-effekt lika bra som TV-reklam, uppger 29 procent i undersökningen. Produktreklam är inte lika bra som tv-reklam på att vara köputlösande, här når vi bara 14 procent. Detta är bättre än utomhusreklam men sämre än print.

Framtiden för sig

Med stöd av rapporten konstatera hon att produktmedia har en mycket stark ställning i Sverige.

- I den digitala eran är vi övertygade om att produktmedia har framtiden för sig. Det kan beröra
flera sinnen och kan ge mätbara resultat. Det är märkligt, men hos både ett företags ledning och
dess säljare finns en intuitiv kunskap om vårt medieslag - men ofta kopplas inköpen till förbruk-
ningsvaror och inte marknadsföring. Den dörr som är mest stängd för produktmediet är ofta hos
marknadsavdelningen. Det borde vara precis tvärtom”, säger Cecilia Grahn Nyd.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079