Amazons marknadsandel har ökat och företaget utgör idag ungefär 7 procent av USA:s totala klädmarknad och 34 procent av den amerikanska onlineförsäljningen av kläder. Enligt kundundersökningar köper 20 procent av USA:s konsumenter regelbundet kläder på Amazon.
Nästa år förväntas företaget gå om den stora varuhuskedjan Macy’s som är etablerad över hela den nordamerikanska kontinenten.
Morgan Stanley tror att den kraftiga ökningen för Amazon är ett resultat av att klädhandeln numera flyttat ut på nätet. Under de senaste tio åren har online-handeln för kläder vuxit med ungefär 15 procent.
Offline-handeln däremot, har inte alls växt – den krymper. Veckans affärer skrev nyligen att man i USA räknar med att en tredjedel av USA:s gallerior kommer att läggas ner inom de kommande åren.
- Vi räknar med Amazon kommer att nå en andel på 19 procent av den totala amerikanska klädmarknaden 2020 , skriver
, analytiker på Morgan Stanley i en kommentar till rapporten.
När Dagens Handel i höstas intervjuade
James Cooke, analytiker på det amerikanska undersökningsföretaget Nucleus Research, gav han en mörk bild av butikshandelns framtid:
Han beskriver den konkurrens som Amazon, Ali Baba och liknande aktörer bjuder butikshandeln som "mördande":
–Den som bor i New York City kan få sin Amazonbeställning levererad inom två timmar – och det har inte Macys i nästa kvarter en chans att matcha. I USA säljer Amazon i dag i princip allt som konsumenter kan behöva till vardags – från skor till grönsaker, sade han.
Top of mindHan berättade att Amazon bygger distributionscentraler i en rasande takt så att deras nät i USA blir allt med finmaskigt. Dessutom börjar de få en synlig fysisk närvaro genom att öppna butiker och showrooms. De blir nummer ett i mångas medvetande.
– Det sker i USA, och det kommer också att ske i Europa, sade han.
Plock och packProblemen för de butikshandlare som vill skapa om sig till omnikanalföretag beskriver han såhär:
– Svårigheten är att lösa hur varorna ska plockas, packas och skickas hem till kund.
Han menar att det kan vara svårt att göra det från butiken, eftersom de flesta detaljister faktiskt inte har koll på vad de har för varor i butiken.
– De vet vad de har beställt och de vet vad de har på hyllorna, men däremellan är det inte lätt att veta var de röda lammullströjorna storlek small finns. Det blir nödvändigt att öppna kartonger och titta efter. En lösning skulle kunna vara aktiva rfid-taggar på varje plagg som berättar var plagget finns, men det blir lätt en kakafoni av signaler som inte är till stor hjälp, sade han.
Han framhåller också att orderplock är en mycket arbetsintensiv verksamhet. E-handelsgiganter som Amazon och Ali Baba kan lösa det genom robotar men att det kräver investeringar som en pressad detaljist kan ha svårt att mäkta med.