23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Omnikanalkedjan växer med nytt kapital

Med nya investerare i ryggen växer svenska barnkedjan Big baby och satsar på omnikanal. – Det känns som butik och nät håller på att flyta ihop. I framtiden måste man nog som framgångsrik handlare vara bra på båda, säger Hans Malmaeus, kedjans vd och medgrundare.


Kedjan Big baby har idag två butiker, Kungens Kurva och Sollentuna.

– Vi jobbar främst med kvalitetsprodukter och starka varumärken. Vi skall självklart ligga rätt prismässigt men har ingen lågprisprofil, säger

Hans Malmaeus

och fortsätter:

– Det som skiljer Big baby från flertalet aktörer är den nischade profilen mot baby 0-3 år. Flertalet butiker i branschen kombinerar baby med mycket leksaker och kläder som går upp i åldrarna men vi har valt att fokusera hårt på den första tiden och försöka vara duktiga där.

Föräldrar i vardande har många frågor.

– Vi har därför satsar på hög personaltäthet, speciellt på helger. Vi försöker också hålla en hög kunskapsnivå och exempelvis är all personal certifierade av NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, på barn-i-bil.

Butik och nät samverkar

Kedjan driver också nätbutik sedan 2010.

– Webben har slagit igenom stort i babybranschen med många stora, professionella aktörer, säger Hans Malmaeus och fortsätter:

– Webbförsäljningen är svår att beräkna exakt eftersom en hel del webbköp görs i och efter butiksbesök och mycket av fysiska trafiken till butiken kommer via webben.

Hans Malmaeus tror att 75 procent av alla kunder som kommer in i någon av kedjans butiker besökt webbsidan först.

– Och väldigt många Stockholmskunder besöker butiken för att få info och beställer sedan hemma i lugn och ro och får varorna hemskickade, säger Hans Malmaeus.

Vill ha total integration

Big babys mål är ambitiöst: att ha en fullständig integration mellan butik och nät.

– Den ena lever av den andra och det känns väldigt tydligt som framtiden. "Omnikanaltänket" har funnits med sedan start och genomsyrar hela organisationen. Vi har alltid samma pris i butik och webb, man kan handla på nätet och hämta eller reklamera i butik och man kan få varor hemskickade direkt från butiken och betala via nätshoppen, säger Hans Malmaeus.

Snart en tredje butik

Tillsammans med

Linda Malmaeus

och

Robert Bell

, samtliga med ett långt förflutet inom babybranschen, startade Hans Malmaeus kedjan 2009.

I februari i år gick investerarna

Daniel Andersson

och

Christian Drougge

in för att stötta och finansiera en snabbare expansion av bolaget.

I augusti öppnar kedjan sin tredje butik i Sickla. Platsen blir Magasinet i Sickla köpkvarter, bredvid Andys lekland och Claes Olsson.

Kedjan omsatte 63,8 miljoner exklusive moms förra året med ett rörelseresultat på 4,4 miljoner förra året. Målet är komma upp i enomsättning på 100 miljoner kronor exklusive moms där butiken i Sickla kommit igång.

LÄS MER OM OMNIKANALHANDEL I NÄSTA UTGÅVA AV PAPPERSTIDNINGEN DAGENS HANDEL -

ute hos läsarna från och med onsdag i nästa vecka!

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03