Björn Borgs försäljning om 158 miljoner kronor i det första kvartalet motsvarande en ökning med 15 procent i jämförbara enheter och en total tillväxt om 21 procent.
"Vi har god utveckling i Sverige, England, Finland och Holland, men Norge och Belgien har sämre försäljningsutveckling. Det är framförallt produktgrupperna underkläder och skor som driver den goda tillväxten. Sportkollektionen ligger något lägre än förväntat", skriver vd
i rapporten där han även lyfter fram att bolagets e-handelsbutik mer än fördubblade försäljningen i det första kvartalet.
Samtidigt som försäljningen ökade gick bruttomarginalen ned med 3,6 procentenheter till 50 procent.
"Ökad andel försäljning av prisnedsatta varor, en förändring av distributionsmixen i grossistförsäljningen samt något starkare utländska valutor påverkade marginalen negativt under kvartalet", förklarar Henrik Bunge bruttomarginalsnedgången.
Björn Borgs rörelseresultat ökade med 9 procent till 13,9 miljoner kronor. Att ökningen inte var större med tanke på försäljningsökningen beror enligt bolagets vd på, utöver den lägre bruttomarginalen, att rörelsekostnaderna ökade något.
Rapporten i korthet:
Björn Borg redovisade ett resultat efter skatt på 6,5 miljoner kronor för det första kvartalet 2016 (14,9). Resultatet per aktie uppgick till 0:28 kronor (0:61).
Nettoomsättningen uppgick till 158 miljoner kronor (131).
Bruttomarginalen uppgick till 50 procent (53,6).
Rörelseresultatet blev 13,9 miljoner kronor (12,8).