I kvartalsrapporten skriver bolagsledningen hur höstens och vinterns försenade leveranser belastade resultatet 2015 hårt, och speciellt det fjärde kvartalet.
Effekterna hänger fortfarande i: ”Bolaget har haft släpande följdeffekter av detta vilket inneburit minskad s.k. at once-försäljning och annullering av orders under aktuell rapporteringsperiod” skriver man i rapporten. Samtidigt lyfter man fram att bruttomarginalen under kvartalet trots detta förbättrades till 44,4 procent (40,0).
Fler egna butikerMed sitt nya butikskoncept kommer Wesc öka antalet egna butiker på hemmamarknaderna, alltså i Sverige, USA och Storbritannien.
En första butik med det nya konceptet öppnar i PK-huset i Stockholm den 1 juni. Ytterligare två butiker med det nya konceptet planeras i Sverige i år. För 2017 planeras ytterligare två nya konceptbutiker.
The shirt factory integreras med e-handelArbetet med kostnadsneddragningar inom bolaget fortsätter, skriver man i rapporten. Samtidigt integreras driften av The shirt factory, främst avseende e-handel och lagerfunktioner.
I höst och vinter börjar The shirt factory lanseras i USA.
Nya pengarI april genomförde bolaget en riktad nyemission som tillförde bolaget 6,5 miljoner kronor. Den nye ägaren har långsiktiga intressen i bolaget, konstaterar ledningen och skriver vidare att den nye ägaren redan har varit av betydelse ”i samband med den fullt garanterade företrädesemission om 38 MSEK som presenterades av bolaget i samband med bokslutskommunikén, för att kunna genomföra en implementering av den nya butiksstrategin”.
– Det är positivt att se att alla de åtgärder som har vidtagits har börjat ha avsedd effekt. Nu återstår att tillvarata alla de möjligheter som Wesc som varumärke har. Detta kan nu göras utifrån en plattform och infrastruktur som fungerar, säger
Johan Heijbel.
Wesc januari - mars 2016miljoner kronor
Nettoomsättning: 38,7 (46,5).
Rörelseresultat: -8,7 (2,1)
Resultat efter skatt: -10,5 (0,6)