23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Halalmärkt kött en kassako

Halalmärkt kött går som tåget i dagligvaruhandeln. Både Ica och Axfood ökade försäljningen med runt 20 procent förra året.


Försäljningen av halalmärkt kött hos de stora dagligvarukedjorna har skjutit i höjden, och Icas färskvaruchef

Dan Jacobsson

tror inte att det bara beror på fler muslimska kunder.

– Orsaken kan man diskutera, om det är nya kundgrupper, eller hälsotrenden som driver konsumtionen för kycklingen och ett allmänt ökat intresse för lamm. Jag tror att det är många trender som gör att vi får den här utvecklingen, säger han till Svenska dagbladet.

Enligt tidningen hade Axfood en uppgång på 22 procent 2015 jämfört med året innan och hos Ica låg siffran på 20 procent.

Halal är benämningen på vad som är tillåtet inom islam och motsatsen, det som inte är tillåtet, benämns haram.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web04