23948sdkhjf

Svensk design får miljonstöd

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Nu ska Svensk design få miljonstöd, i syfte att öka exporten av till exempel möbler och mode, och inflödet av turister.

Inom ramen för regeringens exportstrategi har regeringen beslutat att under fyra års tid satsa 28 miljoner kronor på en kommunikationsplattform för svensk design.

Utgångspunkten för uppdraget är att det finns en stor internationell efterfrågan på svensk design och att det samtidigt finns potential att öka Sveriges export av tjänster, upplevelser och produkter inom design i en bred bemärkelse.

Internationella kampanjer

Pengarna ska användas till att utveckla och stärka den internationella marknadsföringen av Sverige som designland. Insatserna ska bidra till att skapa ett större internationellt intresse för svensk design, som mode, arkitektur, inredning, möbler och konsthantverk.

Så ska exporten av designprodukter och tjänster öka och fler turister lockas att resa hit för att uppleva och konsumera svensk design.

Visit Sweden leder

Arbetet kommer att ledas av Visit Sweden i samarbete med branschorganisationerna Svensk Form, Association of Swedish Fashion Brands, Sveriges Arkitekter och Trä- och Möbelföretagen. Även Svenska Institutet och Business Sweden kommer att medverka i arbetet.

- Design är en stark profilbärare av det svenska varumärket. Vi och våra samarbetspartners är redo att sätta igång arbetet omgående för att öka tillväxten för Sverige, säger Thomas Brühl , vd på Visit Sweden.

Branschöverskridande samarbeten

Tillsammans ska aktörerna "identifiera en position för Sverige" och utifrån denna skapa internationell marknadsföring, utveckla en kommunikationsstrategi och genomföra marknadsföringskampanjer utomlands.

- Idag exporterar svensk möbelindustri närmare 70 procent av den totala produktionen. Man kan säga att vi möblerar världen, med möbler som syns i prestigebyggnader och kontor i ett stort antal länder. Med den här satsningen kan man ännu mer ta tillvara potentialen i svensk design genom branschöverskridande strategiska samarbeten, säger Cecilia Ask Engström , chef för branschutveckling på Trä- och Möbelföretagen.

Bildtext:

Utställningen "Inside Scandinavian Design"; producerad av Fredrik Färg/Emma Blanche, visades på Stockholm furniture and light fair i Stockholm förra året. Fotograf: Gustav Kaiser.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Nyhetsbrev

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Arkiv

På nytt jobb
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Mobello till Åhléns

Mobilreparationskedjan öppnar sjätte butiken och är nästa hyresgäst ut hos varuhuskedjan.

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

På nytt jobb
Går till Ikea

Blir public affairs-chef för möbeljätten i Sverige.

Åttonde Big Baby-butiken hamnar i Barkarby

Coop lanserar ny betallösning

Ska underlätta för företagskunder.

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

Elgiganten tjuvstartar shoppingdag med hel helg

På nytt jobb
Ny på Jysk

Axfoods miljardavtal för superlagret klart

Beijers växer i Skåne med varuhus nr 83

Tror på pop up-butiken – ska rekrytera 200 medarbetare

Monopolstrid inför Singles Day

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Normal till Stockholms city

1

Cdon med nytt utseende

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

På nytt jobb
Han ska göra Pulsen till en bättre retailpartner

Postnord: Sex av tio e-handlar julklapparna

Tre butikspremiärer i Täby centrum

Byggmax öppnar nytt – och utfäster hittelön för nya lägen

På nytt jobb
Loomis med ny chef

UC: Konkurserna har konsekvent ökat i detaljhandeln under hela 2019

XL-Bygg satsar på egna produkter 

Se alla Företagens egna nyheter

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.194