23948sdkhjf

Svensk design får miljonstöd

Nu ska Svensk design få miljonstöd, i syfte att öka exporten av till exempel möbler och mode, och inflödet av turister.
Inom ramen för regeringens exportstrategi har regeringen beslutat att under fyra års tid satsa 28 miljoner kronor på en kommunikationsplattform för svensk design.

Utgångspunkten för uppdraget är att det finns en stor internationell efterfrågan på svensk design och att det samtidigt finns potential att öka Sveriges export av tjänster, upplevelser och produkter inom design i en bred bemärkelse.

Internationella kampanjer

Pengarna ska användas till att utveckla och stärka den internationella marknadsföringen av Sverige som designland. Insatserna ska bidra till att skapa ett större internationellt intresse för svensk design, som mode, arkitektur, inredning, möbler och konsthantverk.

Så ska exporten av designprodukter och tjänster öka och fler turister lockas att resa hit för att uppleva och konsumera svensk design.

Visit Sweden leder

Arbetet kommer att ledas av Visit Sweden i samarbete med branschorganisationerna Svensk Form, Association of Swedish Fashion Brands, Sveriges Arkitekter och Trä- och Möbelföretagen. Även Svenska Institutet och Business Sweden kommer att medverka i arbetet.

- Design är en stark profilbärare av det svenska varumärket. Vi och våra samarbetspartners är redo att sätta igång arbetet omgående för att öka tillväxten för Sverige, säger Thomas Brühl , vd på Visit Sweden.

Branschöverskridande samarbeten

Tillsammans ska aktörerna "identifiera en position för Sverige" och utifrån denna skapa internationell marknadsföring, utveckla en kommunikationsstrategi och genomföra marknadsföringskampanjer utomlands.

- Idag exporterar svensk möbelindustri närmare 70 procent av den totala produktionen. Man kan säga att vi möblerar världen, med möbler som syns i prestigebyggnader och kontor i ett stort antal länder. Med den här satsningen kan man ännu mer ta tillvara potentialen i svensk design genom branschöverskridande strategiska samarbeten, säger Cecilia Ask Engström , chef för branschutveckling på Trä- och Möbelföretagen.

Bildtext:

Utställningen "Inside Scandinavian Design"; producerad av Fredrik Färg/Emma Blanche, visades på Stockholm furniture and light fair i Stockholm förra året. Fotograf: Gustav Kaiser.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063