23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Robot fixar betalningen

Mastercard har utvecklat en app som gör det möjligt för en människoliknande robot kallad Pepper att hantera digitala betalningar

Mastercard skriver i ett pressmeddelande att MasterCards applikation för den människoliknande roboten Pepper ska börja testas på Pizza Hut-restauranger i Asien i slutet av 2016.

Betaljätten ställer i utsikt att den nya appen kommer att erbjuda en mängd nya upplevelser för konsumenter i butik

Det är Mastercards innovationslabb i Singapore som har tagit fram applikationen som gör det möjligt för roboten att koppla upp sig mot Mastercards digitala betalningsplattform Masterpass så att konsumenter kan handla snabbt, smidigt och säkert från alla uppkopplade enheter.




Mastercard skriver att den nya applikationen är "ett stort första steg inom utvecklingen av en personlig shoppingupplevelse, och utökar robotens möjligheter till att även inkludera kundservice och en smidig betalningslösning".

– Dagens konsumenter förväntar sig personlig service och erbjudanden samt enkla och smidiga processer, både i butik och på nätet. Genom att vi nu kombinerar Peppers intelligens med den digitala betalningsplattformen MasterPass, hjälper vi till att ge konsumenter en personlig betalningsupplevelse långt bortom de varuautomater vi är vana vid idag, säger

Tobias Puehse

, vice president, Mastercard Labs i Asien och Stillahavsområdet. Labbet är ett av MasterCards åtta utvecklingscenter.

I pressmeddelandet från Mastercard framhålls de att den nya appen" bygger vidare på MasterCards engagemang för att se till att betalningsfunktioner finns inbyggda i alla olika typer av prylar – från

fitnessarmband

,

ringar och kläder

till

kylskåp

och nu även robotar."

De skriver också att applikationen är framtagen för att fungera för enkla och snabba transaktioner i butik- och restaurangmiljö, men tanken är att den i framtiden även ska fungera på hotell, banker, flygplatser och andra liknande platser.

Konsumenten kan börja interagera med Pepper genom att hälsa på den och para ihop sin digitala MasterPass-plånbok med roboten genom att klicka på Pepper-ikonen i den digitala plånboken eller genom att skanna en QR-kod på en surfplatta som roboten håller. Efter detta kan konsumenten få hjälp med personliga rekommendationer och erbjudanden, ytterligare information om olika produkter, samt utcheckning och betalning. Pepper initierar, godkänner och slutför en transaktion genom att ansluta till MasterPass via Wi-Fi och hela köpet görs inuti den digitala plånboken.

Appen visas upp på

Peppers europeiska partnermöte

som anordnas av SoftBank Robotics Europe i Paris den 24-26 maj 2016.



BREAKING
{{ article.headline }}
0.071|instance-web03