23948sdkhjf

Kontaktlöst på Summerburst

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ja, kontaktlösheten gäller förhoppningsvis bara betalningar när festivalen Summerburst hålls i Göteborg i dag. Mastercard erbjuder möjligheten att blippa alla betalningar under 200 kronor med de nya kontaktlösa korten.



MasterCard är officiell partner till musikfestivalen Summerburst som går av stapeln i Göteborg idag . På festivalen förenklas betalningarna genom att alla besökare erbjuds att betala kontaktlöst på festivalens över 100 egna betalterminaler. Betalningen sker genom att besökarna blippar sina kort mot betalterminalerna.

Kontaktlösa betalningar är snabba och säkra och innebär att man kan genomföra ett köp på under 200 SEK* på bara några sekunder, genom att enbart blippa sitt kort mot betalterminalen. Majoriteten av alla köp som görs på Summerburst är på mindre belopp och genom vårt partnerskap med festivalen vill vi visa besökarna hur smidigt det är att betala kontaktlöst”, säger Jessica Claar , marknadschef på MasterCard i Norden och Baltikum i ett pressmeddelande.

Summerburst arrangeras för sjätte året i rad och hålls både i Göteborg och Stockholm. Festivalen förväntas slå rekord i antal besökare den kommer även i år att vara helt kontantfri och nu dessutom erbjuda kontaktlösa betalningar.

- Summerburst är en framåtlutad festival och vi vill erbjuda en så häftig och bekväm helhetsupplevelse som möjligt till våra besökare. Därför känns det naturligt att även i år vara helt kontantfria och att vi nu tillsammans med MasterCard även kan sätta fokus på smidiga kontaktlösa betalningar tror vi är något som våra trendkänsliga och medvetna besökare kommer att uppskatta, säger Therése Liljedahl , marknadsdirektör hos arrangören Live Nation.

I pressmeddelandet skriver Visa Mastercard att antalet transaktioner med kontaktlösa MasterCard- och Maestrokort i passerade Europa 1 miljard under 2015. Det är en ökning med 150 procent jämfört med 2014 och nu börjar även detta betalsätt ta fart i Sverige i takt med att fler banker ger ut kontaktlösa kort och fler handlare accepterar betalsättet.

De skriver också att de besökare som ännu inte har ett kort med kontaktlös teknik, har möjlighet att prova på fördelarna med kontaktlösa betalningar genom att testblippa med specialframtagna gåvokort i MasterCards upplevelseområde på Summerburst.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny landschef för Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Nyhetsbrev

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Arkiv

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

Lågprisjättens e-handel lanserad

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

På nytt jobb
Färgstark ny vd för Bygma

Rekryteras från Tikkurila.

På nytt jobb
Detaljhandelsleverantör ska stärka kommunikationen

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Ska säljutbilda fler i Norden

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Gardinföretag vill utveckla närvaron i butik

På tapeten för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.453