Modehandel på nätet växer

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Allt mer kläder handlas online, visar en ny konsumentundersökning från Accenture.

Den nya konsumentundersökningen från Accenture visar att svenskar shoppar allt mer kläder online. Nästan fyra av fem svenskar (79 procent) handlade kläder online under 2015, jämfört med 67 procent 2014.

- Det är idag säkrare och enklare än någonsin att handla online vilket allt fler svenskar upptäcker. Onlinebutiker har fördelen att de snabbt kan uppdateras efter förändrade konsumtionsmönster och behov. Man kan också enklare jämföra sig med konkurrenter och anpassa sina erbjudanden och priser efter dessa vilket i längden gynnar konsumenterna, säger Mattias Boman, ansvarig för Accenture Interactive i Norden.

Onlinehandeln ersätter också handeln i fysiska butiker – 28 procent av svenskarna köper över hälften av sina kläder online, vilket kan jämföras med 20 procent år 2014. En femtedel (21 procent) av svenskarna svarar att de endast handlar sina kläder i fysiska butiker, en nedgång från 33 procent under föregående år.

Mattias Boman skriver att eftersom svenskarna idag köper en större andel av sina kläder i onlinebutiker kommer fler varuhuskedjor att utöka sin närvaro i digitala kanaler och lansera egna webbshoppar för att behålla sin andel av försäljningen.

Som exempel nämner han Åhléns som nyligen lanserat webbhandel och därmed låter konsumenten själv avgöra om man vill handla varorna i fysiska butiker eller genom digitala kanaler.

–Fortsätter denna trend kan de fysiska butikerna i allt större utsträckning bli ett provrum och plats för inspiration och personlig service, medan själva handeln av plagget sedan sker genom handlarens hemsida eller app, menar han.

15 procent av svenskarna handlar mer med sin smartphone idag än för två år sedan. Samtidigt svarar också 38 procent att Google förändrat hur de söker information och handlar varor online. Även Facebook (27 procent) och andra sociala medier (21 procent ) som Snapchat, Instagram, och Reddit har påverkat onlineshoppingen enligt undersökningen.

- Fler kanaler än någonsin är inblandade i konsumentens köpbeslut. Handlarna måste därför sluta hantera de olika kanalerna individuellt och istället erbjuda konsumenterna en heltäckande och positiv upplevelse oavsett var de väljer att hitta inspiration eller handla, säger Mattias Boman.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jula jagar ny Sverigechef när Koivisto slutar

Han blir ny vd för Granngården

Icas näthandel över en miljard - startar darkstore

Dramatisk minskning av kontantköp i handeln

Så shoppar svenskarna inför jul

Nyhetsbrev

Försiktigare optimism

HUI reviderar ned tillväxtprognosen i detaljhandeln trots att köpkraften beskrivs som god.

Arkiv

Han får gå

Magnus Agervald slutar omgående som vd för investmentbolaget Ratos.

Så blir julsäljet

En merförsäljning på totalt 16 miljarder kronor – det är vad julhandeln beräknas ge handeln.

På nytt jobb
Han tar över

Styrelseordförande blir vd på Ratos efter Magnus Agervalds sorti.

Handlarprotest stänger Spångabutiker

Lucia populärt i varumärken

Konst platsar i köpcentrum

Appen ökar Dagmars digitala fokus

Modevarumärket Dagmar har kommit långt på sin digitaliseringsresa. Hälften av e-kunderna använde mobilen.

Kronans apotek hittar nya lägen

Skatteverket får skarpare verktyg

Återbruksgalleria expanderar

Postnord får 400 miljoner

På nytt jobb
Förändring i Swedish Match topp

Ekonomichefen lämnar tobaksföretaget

Granit flyttar till Hässleholm

Kläder drog upp priserna

På nytt jobb
Niklas Johnsson ny vd för Avensia

Styrelsen i e-handelsleverantören Avensia har utsett Niklas Johnsson till ny vd.

Utomhus i Malmö

I september nästa år samlas den internationella outdoorbranschen i Malmö.

Lyko noteras

E-handelsgiganten störst på nätmat i USA

Lyckad Black Friday weekend

Här är hela listan med prisade nätbutiker

Apotek startar samarbete med Min doktor

Risker för svensk handel vid brexit

Hon får hållbarhetsansvar

Clas Ohlson bromsar expansionen

Från Bukowskis till Pantbanken

Så går det för köpcentrumen i år

Nytt samarbete: Media Markt säljer svensk elbil

Jobbsajt använder underrättelsemetoder

Startup har chans att vinna tävling i Europaparlamentet

Galleria satsar på hälsa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129