Modehandel på nätet växer

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Allt mer kläder handlas online, visar en ny konsumentundersökning från Accenture.

Den nya konsumentundersökningen från Accenture visar att svenskar shoppar allt mer kläder online. Nästan fyra av fem svenskar (79 procent) handlade kläder online under 2015, jämfört med 67 procent 2014.

- Det är idag säkrare och enklare än någonsin att handla online vilket allt fler svenskar upptäcker. Onlinebutiker har fördelen att de snabbt kan uppdateras efter förändrade konsumtionsmönster och behov. Man kan också enklare jämföra sig med konkurrenter och anpassa sina erbjudanden och priser efter dessa vilket i längden gynnar konsumenterna, säger Mattias Boman , ansvarig för Accenture Interactive i Norden.

Onlinehandeln ersätter också handeln i fysiska butiker – 28 procent av svenskarna köper över hälften av sina kläder online, vilket kan jämföras med 20 procent år 2014. En femtedel (21 procent) av svenskarna svarar att de endast handlar sina kläder i fysiska butiker, en nedgång från 33 procent under föregående år.

Mattias Boman skriver att eftersom svenskarna idag köper en större andel av sina kläder i onlinebutiker kommer fler varuhuskedjor att utöka sin närvaro i digitala kanaler och lansera egna webbshoppar för att behålla sin andel av försäljningen.

Som exempel nämner han Åhléns som nyligen lanserat webbhandel och därmed låter konsumenten själv avgöra om man vill handla varorna i fysiska butiker eller genom digitala kanaler.

–Fortsätter denna trend kan de fysiska butikerna i allt större utsträckning bli ett provrum och plats för inspiration och personlig service, medan själva handeln av plagget sedan sker genom handlarens hemsida eller app, menar han.

15 procent av svenskarna handlar mer med sin smartphone idag än för två år sedan. Samtidigt svarar också 38 procent att Google förändrat hur de söker information och handlar varor online. Även Facebook (27 procent) och andra sociala medier (21 procent ) som Snapchat, Instagram, och Reddit har påverkat onlineshoppingen enligt undersökningen.

- Fler kanaler än någonsin är inblandade i konsumentens köpbeslut. Handlarna måste därför sluta hantera de olika kanalerna individuellt och istället erbjuda konsumenterna en heltäckande och positiv upplevelse oavsett var de väljer att hitta inspiration eller handla, säger Mattias Boman.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Särskild avgift på plastförpackningar?

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Japansk kedja utökar på Åhléns

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen får maka på sig.

Mulberry rasar efter svag brittisk trend

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Nyhetsbrev

Boost för Boozt

Arkiv

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Resultatförbättring för Lindex

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Värmen sänker tron på framtiden

Het juli för Clas Ohlson

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Kunderna får övernatta i sval butik

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.223