23948sdkhjf

Modehandel på nätet växer

Allt mer kläder handlas online, visar en ny konsumentundersökning från Accenture.
Den nya konsumentundersökningen från Accenture visar att svenskar shoppar allt mer kläder online. Nästan fyra av fem svenskar (79 procent) handlade kläder online under 2015, jämfört med 67 procent 2014.

- Det är idag säkrare och enklare än någonsin att handla online vilket allt fler svenskar upptäcker. Onlinebutiker har fördelen att de snabbt kan uppdateras efter förändrade konsumtionsmönster och behov. Man kan också enklare jämföra sig med konkurrenter och anpassa sina erbjudanden och priser efter dessa vilket i längden gynnar konsumenterna, säger Mattias Boman , ansvarig för Accenture Interactive i Norden.

Onlinehandeln ersätter också handeln i fysiska butiker – 28 procent av svenskarna köper över hälften av sina kläder online, vilket kan jämföras med 20 procent år 2014. En femtedel (21 procent) av svenskarna svarar att de endast handlar sina kläder i fysiska butiker, en nedgång från 33 procent under föregående år.

Mattias Boman skriver att eftersom svenskarna idag köper en större andel av sina kläder i onlinebutiker kommer fler varuhuskedjor att utöka sin närvaro i digitala kanaler och lansera egna webbshoppar för att behålla sin andel av försäljningen.

Som exempel nämner han Åhléns som nyligen lanserat webbhandel och därmed låter konsumenten själv avgöra om man vill handla varorna i fysiska butiker eller genom digitala kanaler.

–Fortsätter denna trend kan de fysiska butikerna i allt större utsträckning bli ett provrum och plats för inspiration och personlig service, medan själva handeln av plagget sedan sker genom handlarens hemsida eller app, menar han.

15 procent av svenskarna handlar mer med sin smartphone idag än för två år sedan. Samtidigt svarar också 38 procent att Google förändrat hur de söker information och handlar varor online. Även Facebook (27 procent) och andra sociala medier (21 procent ) som Snapchat, Instagram, och Reddit har påverkat onlineshoppingen enligt undersökningen.

- Fler kanaler än någonsin är inblandade i konsumentens köpbeslut. Handlarna måste därför sluta hantera de olika kanalerna individuellt och istället erbjuda konsumenterna en heltäckande och positiv upplevelse oavsett var de väljer att hitta inspiration eller handla, säger Mattias Boman.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156