Modehandel på nätet växer

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Allt mer kläder handlas online, visar en ny konsumentundersökning från Accenture.

Den nya konsumentundersökningen från Accenture visar att svenskar shoppar allt mer kläder online. Nästan fyra av fem svenskar (79 procent) handlade kläder online under 2015, jämfört med 67 procent 2014.

- Det är idag säkrare och enklare än någonsin att handla online vilket allt fler svenskar upptäcker. Onlinebutiker har fördelen att de snabbt kan uppdateras efter förändrade konsumtionsmönster och behov. Man kan också enklare jämföra sig med konkurrenter och anpassa sina erbjudanden och priser efter dessa vilket i längden gynnar konsumenterna, säger Mattias Boman , ansvarig för Accenture Interactive i Norden.

Onlinehandeln ersätter också handeln i fysiska butiker – 28 procent av svenskarna köper över hälften av sina kläder online, vilket kan jämföras med 20 procent år 2014. En femtedel (21 procent) av svenskarna svarar att de endast handlar sina kläder i fysiska butiker, en nedgång från 33 procent under föregående år.

Mattias Boman skriver att eftersom svenskarna idag köper en större andel av sina kläder i onlinebutiker kommer fler varuhuskedjor att utöka sin närvaro i digitala kanaler och lansera egna webbshoppar för att behålla sin andel av försäljningen.

Som exempel nämner han Åhléns som nyligen lanserat webbhandel och därmed låter konsumenten själv avgöra om man vill handla varorna i fysiska butiker eller genom digitala kanaler.

–Fortsätter denna trend kan de fysiska butikerna i allt större utsträckning bli ett provrum och plats för inspiration och personlig service, medan själva handeln av plagget sedan sker genom handlarens hemsida eller app, menar han.

15 procent av svenskarna handlar mer med sin smartphone idag än för två år sedan. Samtidigt svarar också 38 procent att Google förändrat hur de söker information och handlar varor online. Även Facebook (27 procent) och andra sociala medier (21 procent ) som Snapchat, Instagram, och Reddit har påverkat onlineshoppingen enligt undersökningen.

- Fler kanaler än någonsin är inblandade i konsumentens köpbeslut. Handlarna måste därför sluta hantera de olika kanalerna individuellt och istället erbjuda konsumenterna en heltäckande och positiv upplevelse oavsett var de väljer att hitta inspiration eller handla, säger Mattias Boman.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny chef på Lyko

Norrgavel skaffar e-handel

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

Chiquelle, Bubbleroom och Zalando bland dem som kommit igång med säljtjänsten.

Påsken drog ner bygghandeln

Nyhetsbrev

Søstrene Grene kommer till Stockholm

Arkiv

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Svagt uppåt för Strongpoint

Ikea vill storsatsa på e-handel – ny hub i Malmö

Ikea har reserverat hundratusen kvadratmeter mark i Norra hamnen i Malmö för att kunna bygga ett nytt distributions- och e-handelscentrum.

Han lämnar också Nelly

På nytt jobb
MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Apoteket tar plats på KS

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Pressbyrån på Karolinska

Irländskt bolag köper Toys R Us

Smyths Toys köper kedjans verksamhet i Tyskland, Österrike och Schweiz.

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Fysiska butiker för Junkyard – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om att Tumi öppnar sin första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Søstrene Grene till Mölndal

Öppnar sin första butik i Göteborg – även Elgiganten Phone House flyttar in.

På nytt jobb
Ny chef på Dustin

Här öppnar Samsung

Lakritskedjan expanderar

Jysk växer i Blekinge

Öppnar nytt i Sölvesborg

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Dags att anmäla alla brott

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

Marknadsför med AI

Öppnar expressbutik i Malmö

På nytt jobb
Ny ordförande på Babyshop

På nytt jobb
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122