23948sdkhjf

Modehandel på nätet växer

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Allt mer kläder handlas online, visar en ny konsumentundersökning från Accenture.

Den nya konsumentundersökningen från Accenture visar att svenskar shoppar allt mer kläder online. Nästan fyra av fem svenskar (79 procent) handlade kläder online under 2015, jämfört med 67 procent 2014.

- Det är idag säkrare och enklare än någonsin att handla online vilket allt fler svenskar upptäcker. Onlinebutiker har fördelen att de snabbt kan uppdateras efter förändrade konsumtionsmönster och behov. Man kan också enklare jämföra sig med konkurrenter och anpassa sina erbjudanden och priser efter dessa vilket i längden gynnar konsumenterna, säger Mattias Boman , ansvarig för Accenture Interactive i Norden.

Onlinehandeln ersätter också handeln i fysiska butiker – 28 procent av svenskarna köper över hälften av sina kläder online, vilket kan jämföras med 20 procent år 2014. En femtedel (21 procent) av svenskarna svarar att de endast handlar sina kläder i fysiska butiker, en nedgång från 33 procent under föregående år.

Mattias Boman skriver att eftersom svenskarna idag köper en större andel av sina kläder i onlinebutiker kommer fler varuhuskedjor att utöka sin närvaro i digitala kanaler och lansera egna webbshoppar för att behålla sin andel av försäljningen.

Som exempel nämner han Åhléns som nyligen lanserat webbhandel och därmed låter konsumenten själv avgöra om man vill handla varorna i fysiska butiker eller genom digitala kanaler.

–Fortsätter denna trend kan de fysiska butikerna i allt större utsträckning bli ett provrum och plats för inspiration och personlig service, medan själva handeln av plagget sedan sker genom handlarens hemsida eller app, menar han.

15 procent av svenskarna handlar mer med sin smartphone idag än för två år sedan. Samtidigt svarar också 38 procent att Google förändrat hur de söker information och handlar varor online. Även Facebook (27 procent) och andra sociala medier (21 procent ) som Snapchat, Instagram, och Reddit har påverkat onlineshoppingen enligt undersökningen.

- Fler kanaler än någonsin är inblandade i konsumentens köpbeslut. Handlarna måste därför sluta hantera de olika kanalerna individuellt och istället erbjuda konsumenterna en heltäckande och positiv upplevelse oavsett var de väljer att hitta inspiration eller handla, säger Mattias Boman.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Sportamore lägger till marknad

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Nyhetsbrev

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Arkiv

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Pandora med ny vd

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Fortsätter satsning på kontantcenter

Kafékedja öppnar i Kina

Tvärstopp för Odd Molly

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

16 nya butiker i fjol

Framgång för Pricer

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Stärkt Lindex

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Rejält resultattapp för sportkedjan

Nytt läge för Coop

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Här öppnar Lakritsroten

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Här tar H&M över efter Willys

Ica-handlare misshandlades blodig

Så ser nya Deichmann ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.113