23948sdkhjf

Omnikanal: Fysisk butik blir besvikelse

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Upplevelsen i fysiska butikerna motsvarar inte upplevelsen online och gör att svenska detaljhandlare går miste om försäljning. Det visar en ny undersökning.

Det är två butikslösningsföretag, globala Ivend Retail och svenska Retail Store Scandinavia som beställt undersökningen som omfattar 200 svenska konsumenter. Undersökningen genomfördes i april 2016.


Undersökningen visar att många kunders upplevelsen i de fysiska butikerna inte motsvarar upplevelsen online.
En tredjedel av kunderna förväntar sig bli besvikna av sin upplevelse i de fysiska butikerna.
En fjärdedel av konsumenterna upplevde de fysiska butikerna som föråldrade jämfört med e-handeln.

Anonym i butik

I ett pressmeddelande skriver de båda butikssystemleverantörerna att konsumenterna blir alltmer besvikna på upplevelsen i fysiska butiker jämfört med vad de får i e-handeln. Trots detaljhandlares försök att skapa en sömlös omnikanalhandel saknas engagemang när kunden kommer till en fysisk butik. Det är som kunden, som känner sig personligt bemött på nätet blir fullkomligt anonym när hon kliver in i butiken.

Undersökningen visar också att den information man kan samla in om kunden online, allt från köpfrekvens till köphistorik och köpbeteenden, gör det möjligt att kunna erbjuda kunderna ett personligt engagemang. Detta har idag blivit en självklarhet för de svenska konsumenterna.

Rapporten visar även att 51 procent av de svenska konsumenterna fortfarande handlar mestadels i fysiska butiker.

En tredjedel 32 procent säger att de är större chans att de blir besvikna på upplevelsen i fysisk butik än på nätet.

I åldrarna 16-29 år steg siffrorna till hela 42 procent.
En fjärdedel (25 procent) var överens om att den service de fått på nätet var mer personlig än i butik, och ytterligare 26 procent sade att de fysiska butikerna kändes föråldrade jämfört med e-handeln. 17 procent påpekade att de alltid kände sig som en ”vän” på nätet men anonym i butiken.

Kund vill bli sedd
Allt fler kunder vill att butiker ska göra mer för att överbrygga den digitala klyftan: 78 procent av de svenska konsumenterna vill att detaljhandlare ska ha en ”enda vy” av dem, som förbinder deras shoppingvanor online och offline samt gör att handeln och upplevelsen i butik känns mer personlig och sömlös.

Anna-Lena Lööf , Sales & Marketing Manager på Retail Store, uttalar sig i pressmeddelandet:

– För att återuppliva butiken och omnichannelstrategin måste man börja tänka på att digitalisera de fysiska butikerna. Genom att använda kunddata och en enda vy av lagret kan man erbjuda mer skräddarsydda och uppdaterade interaktioner med kunder. Man kan till exempel utrusta butikspersonalen med mobila enheter, kopplade till backofficesystem, som gör det möjligt att få all information om både kunden och lagret direkt i butiken ute hos kunderna och därmed underlätta vägen till ett köp.

Fler avslut

Richard Kolodynski på Ivend Retail säger att att 58 procent av de svenska konsumenterna inte gör någon skillnad mellan kanaler; de handlar helt enkelt i den kanal som passar bäst just då, oavsett om det är på nätet, i en butik eller via en smartphone. kommenterar Senior Vice President för den europeiska marknaden på iVend Retail.

Han råder detaljhandlare att säkerställa att det finns en smidig och tydlig koppling mellan de olika kanalerna och framhåller vikten av att använda teknik som möjliggör för butiker att bete sig på samma informerade och flexibla sätt som nätshoppingen kan erbjuda.

– På det viset skulle detaljhandlare kunna öka avslutsfrekvensen i alla kanaler, förklarar han.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Succé för Coops obemannade nattbutik

Uniqlo säger tack med kampanj

Jula väljer ny handelsplats

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Nyhetsbrev

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Arkiv

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Lyko ökar online

Före detta XL-Partner växlar vd

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

Morris har stängt Stockholmsbutiken

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

Team Sportia ut – Systembolaget in

Em Home växer med fyra butiker

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Så sålde Björn Borg

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Här stänger H&M

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.139