Serviceskolan - del 2

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Vill du och dina medarbetare vässa er i service – följ då vår serviceskola! Enkelt och behändigt här på webben, med både läsning och uppgifter. Serviceskolan är framtagen av Stig Fram och publiceras i ett samarbete med Dagens Handel.

Första avsnittet i Serviceskolan hittar du här: http://www.dagenshandel.se/serviceskolan/folj-var-serviceskola-premiar-for-forsta-avsnittet/

Den ena kunden är inte den andra lik

Läge, pris och utbud i all ära. Men om sanningen ska fram – och det ska den naturligtvis – letar vi alla efter den butik, det hotell eller den restaurang där vi känner oss förstådda.


Välkommen till den andra delen i artikelserien om enastående kundservice!


Vi känner alla till den gamla regeln att man ska behandla andra så som man själv vill blir behandlad. Den kan fungera som en bra grundregel i livet, men inte i mötet med kunder. En kund vet exakt vad hon eller han är ute efter, medan en annan behöver stöd och smakråd. En tredje vill umgås en stund medan en fjärde mest av allt har bråttom. Olika kunder vill helt enkelt bli bemötta på olika sätt! Nyckeln till framgång ligger i hur väl du kan uppfatta kundernas olika karaktärsdrag och hur villig du är att anpassa ditt eget beteende och säljsamtal efter personen du pratar med.


Behandla andra som de vill bli behandlade


I alltför många butiker, restauranger och på alltför många hotell fungerar kundbemötandet fortfarande enligt den helt orimliga modellen att vi alla är lika. Säljaren trummar på dag ut och dag in med sin egen, ofta monotona, stil oavsett vem kunden är och hur hon eller han önskar bli bemött. Bristen på kunskap, engagemang, lyhördhet och flexibilitet leder till en riktigt medioker kundupplevelse och innebär nästan aldrig att antalet stamkunder ökar.


Vi måste alla förstå att det inte finns ett sätt att ha ett bra kundmöte eller säljsamtal – det finns flera! Din förmåga till anpassning är ofta nivån på din framgång. Tänk också på att en mer engagerad, lyhörd och flexibel inställning är något du har minst lika mycket glädje av privat som på jobbet. Du kommer helt enkelt att få det lite trevligare i livet om du anstränger dig på jobbet.


Fyra framforskade karaktärer


Det finns gott om forskning kring människans olika karaktärsdrag som leder till olika reaktioner i olika situationer. Lyckligtvis är den forskningen entydig: Beslutsgrunderna skiftar frå



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Säljer Gymgrossisten till reapris

Bygghemma köper möbelföretag

"Parfymindustrin är förlegad"

Blomsterlandet öppnar nytt

Nyhetsbrev

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Arkiv

Joakim Hansson blir vd

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Morakniv växer i rekordtakt

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13