23948sdkhjf

Accessoarsugna män driver handel

Yngre män satsar allt med på modeaccessoarer som slipsar, rosetter, butterflies och näsdukar.
I sitt nyhetsbrev ger Teko, organisationen för Sveriges textil- och modeföretag, en inblick i svenska slipsföretagets Portias värld:

Under det senaste verksamhetsåret har slipstillverkaren Portia i Malmö, sålt fler modeaccessoarer för män än någonsin tidigare i företagets 92-åriga historia. Det gäller slipsar, scarfs i bomull, lin och ull, rosetter, butterflies och hankies. Portias vd Jockum Åkesson förklarar varför:
– Slipsen har blivit het bland den yngre generationen. Det är en trend idag att Googla efter olika slipsknutar på nätet. Ju svårare knutar ju trendigare. Den yngre generationen slipsbärare gillar nya material som linne, bomull och linne/ull i modebilden. En annan grupp som lyfter försäljningen är personer med utländsk bakgrund där skjorta och slips är en vanlig klädkod även till vardags, säger han.

Han förklarar att de flesta slipsbärarna finns i åldersegmentet 25 till 45 år. Slipsbredden har gått från extrema 13 cm (1972) till dagens 7.5 till 8 cm. Färgerna som säljer mest i år är marint, orange och grönt.

Obama sätter trenden

Jockum Åkesson framhåller att den helt dominerande slipsknuten är den så kallade ”Obamaknuten”, som är enkel att knyta:

– De känns igen främst tack vare det lilla veckat under knuten. Obama har varit en viktig trendsättare när det gäller slipsmodet under sin presidentperiod.

Jockum Åkesson påpekar att det är i storstadsregionerna som det köps mest slipsar.

– Allt fler grupper handlar slipsar utom pensionärer där vi märker en avmattning. Vi ser också att norrlänningar väljer bort polyesterslipsen till förmån för siden och stickat.

Portia har cirka 700 återförsäljare i främst Sverige men också i Danmark, Finland och Estland. Företaget planerar för en etablering i Belgien, Holland och Österrike. Bland kunderna finns traditionella beklädnadsfackhandlare och profilföretag. De har en sajt, men den riktar sig endast till återförsäljare.

Företaget har en fabrik i Malmö där det sys slipsar. Företaget har 12 anställda och omsätter 21 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062