23948sdkhjf

Zalando vill blir mer nordiskt

Zalando jobbar sig uppåt, både med försäljning och vinst. Fler kunder som var och en handlar oftare, bidrar till vinsten. Och nordiska konsumenter kan förvänta sig högre grad av lokalanpassning från nätmodejättens sida.
Zalando kom redan i juli med preliminära siffror, som i stort överensstämmer vad som nu på morgonen (läsa torsdag) presenterades i kvartalsrapporten.

Nätmodehandlaren Zalando, där svenska Kinnevik äger en tredjedel, redovisar en omsättning på 916,4 miljoner euro för andra kvartalet. Det motsvarar en försäljningstilväxt på 25 procent.

Rörelseresultatet före räntor och skatter mer än fördubblades till 80,9 miljoner euro, att jämföra med 30,2 miljoner euro under det andra kvartalet förra året.

Stolta över resultatet

Bolagets ledning beskriver första halvåret som ”enastående med stark tillväxt och lönsamhet”.

– Vi är mycket stolta över vårt halvårsresultat. Det speglar ett starkt kundmomentum. Trots pågående investeringar i vår långsiktiga tillväxtstrategi, så visar vår affär ökad styrka och lönsamhet, kommenterade Zalandos Rubin Ritter .

I juni i år hade gruppen 18,8 miljoner aktiva kunder. Det ska jämföras med 16,4 för ett år sedan. De handlar inte för mer varje gång, men de handlar oftare.

Bättre på samtliga delar

Halvårsresultat visar, vad bolaget kallar ”en signifikant förbättring av intäkterna inom samtliga segment”. Den procentuella tillväxten har bromsat in något för kärnmarknaderna Tyskland, Österrike och Schweiz.

– Det är normalt med tanke på den storlek företaget redan har i dessa marknader. Det är till och med remarkabelt att vi fortfarande växer i en sådan takt, att vi ser en tillväxt på nästan 15 procent också här, kommenterar bolagets nordiska kommunikationschef Sigrid Dalberg-Krajewski och fortsätter:

–Vi ligger helt i linje med våra tillväxtsförväntingar, och det refkleteras av det faktum att vi håller oss inom vårt mål om 20-25-procentig tillväxt.

Outlet tilltalar kunden

Outletförsäljningen ingår i den kategori som hos Zalando kallar Others, finns både i de fysiska outletbutikerna i Frankfurt, Köln och Berlin och på nätet. På nätet görs den i form av shoppingklubben Lounge som fungerar som en outlet. Denna sistnämnda växte med nästan 70 procent från förra året, vilket gör det till det snabbast växande segmentet.

– Det är även vårt minsta segmentet, vilket svarar för 61,8 av 916,4 miljoner euro i totala intänkter, förklarar Sigrid Dalberg-Krajewski.

Ökade förväntningar framåt

Zalando räknar med fortsatt stark tillväxt under budgetåret 2016 med en så kallad tillväxtkorridor på 20-25 procent.

– Givet vårt starka andra kvartal, har vi ökat vår indikation för helåret till en justerad rörelsemarginal på 4,0 till 5,5 procent, säger Sigrid Dalberg-Krajewski.

Hon fortsätter:

– Zalando kommer att fortsätta att investera i sitt kunderbjudande för att stödja tillväxten på kort sikt. Under tiden kommer vi att fortsätta investera i vår fleråriga plattformstrategi för att upprätthålla tillväxten.

Mer nordiskt Zalando för nordbor

Svenskarna och nordbor överlag har en lång tradition av postorder.

– Norden är en stark och mogen marknad med en lång tradition av katalogbeställning, vilket gör nordiska konsumenter bekväma i att handla på nätet. Man förväntar sig också en högkvalitativ kundservice och smidig resa från beställning till leverans, förklarar Sigrid Dalberg-Krajewski och förutsickar en förstärkning av det lokala sortimentet.

I praktiken innebär det att Zalandos kunder kommer att få se mer av varumärken som Tiger of Sweden, Filippa K, Somsoe & Samsoe, Whyred, Nudie och By Malene Birger i Zalandos nätutbud framöver.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063