23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Optimism i dagligvaruhandeln

Under andra kvartalet landade dagligvaruhandelns försäljning på 82,1 miljarder. Och dagligvaruhandlarna ser framtiden an med tillförsikt.

Tillväxttakten var på 1,3 procent mätt i löpande priser. Korrigerat för påsken var tillväxten 2,4 procent.

Dagligvaruhandlarna är också vid gott mod inför framtiden. Enligt konjunkturbarometern visar dagligvaruhandeln en stark optimism framåt. Det beror på flera faktorer: handlarna ser ljusare på försäljningen de kommande månaderna. Också det faktum att varulagren är låga indikerar en god efterfrågan i butikerna.

Dagligvaruhandlarna har dessutom en mer optimistisk syn på konjunkturläget än sällanköpsvaruhandlarna.

– De senaste kvartalsrapporternas indikationer på en minskad framtidstro hos dagligvaruhandlarna har svängt. Det är glädjande att konjunkturbarometerns framtidsindikator vid julimätningen visade ett starkare läge än normalt och att handlarna ser ljust på försäljningen de kommande månaderna, säger

Karin Brynell

, vd för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web01