23948sdkhjf

Modekedja satsar på återvinning

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Lindex lanserar möjligheten för sina kunder att lämna textilier för återanvändning och återvinning i alla sina butiker i Sverige och Norge.

I Sverige har man Myrorna som partner i projektet.I ett pressmeddelande skriver modeföretaget att återanvändning och återvinning av textil är en viktig del i företagets långsiktiga ambition att sluta materialkretsloppet.

Sedan 2014 har Lindex tagit emot textil för återanvändning och återvinning i ett begränsat antal butiker. Nu öppnas möjligheten till alla butiker i Sverige och Norge. Under hösten kommer initiativet även att lanseras i ett trettiotal butiker i Finland.

–Varje år slängs det ca åtta kilo textilier per person i Sverige. Det vill vi ändra på och tillsammans med våra kunder ta till vara på gamla textiler på bästa sätt. Vår långsiktiga målsättning är att sluta materialkretsloppet och att använda konsumentåtervunna fibrer i vår egen produktion för att på så sätt minska vårt behov av ny råvara, säger Sara Winroth , hållbarhetschef på Lindex i pressmeddelandet.

I dagsläget får de insamlade textilierna nytt liv antingen genom försäljning i Myrornas butiker, på en utländsk marknad eller genom återvinning där de blir en del i nya produkter, exempelvis putstrasor till industrin eller isoleringsmateriel. Sedan starten har man samlat in över sex ton kläder.

Emma Enebog , som är hållbarhetschef på Myrorna framhåller att samarbetet ger organisationen möjlighet att nå nya givare och att det går hand i hand med deras ambition att öka återanvändningen och göra det lättare för givarna att skänka textilierna istället för att slänga dem i hushållssoporna.

–Dessutom bidrar samarbetet med Lindex till att vi gör ett större överskott som går till socialt arbete för människor i behov av stöd och hjälp i Sverige, säger hon.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dataläcka hos H&M – över 600 anställda berörda

E-handlarna bildar egen organisation för hållbar e-handel

Trendbrott i gränshandeln – och varorna som handlas mest

På nytt jobb
H&M-konkurrent hämtar ny vd från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Second hand egen kategori hos Zalando

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Nyhetsbrev

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

Arkiv

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Emmaus tredje second hand-butik

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Finska Posten köper Aditro

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Minskat resultat för Björn Borg

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Se alla Företagens egna nyheter

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.109