Intäkterna uppgick till 26.222 miljoner kronor, mot väntade 26.208 miljoner.
Ica bedömer att bolagets svenska butiker tog marknadsandelar i Sverige under det andra kvartalet.
- I Sverige var tillväxten i vår butiksförsäljning fortsatt bra och vi växte enligt preliminära marknadsdata dubbelt så mycket som marknaden i kvartalet, skriver vd
Per Strömbergi rapporten.
På den negativa sidan konstaterar bolaget att det haft fortsatta störningar med högre kostnader som följd i logistikdriften i södra Sverige.
Den svenska dagligvarumarknaden växte i det andra kvartalet med 1,0 procent. Försäljningen, exklusive moms, i de svenska ICA-butikerna ökade i kvartalet med 2,1 procent och med 1,7 procent för jämförbara enheter.
Försäljningsökningen berodde framförallt på ökat antal kundbesök medan snittköpen sjönk något, uppger Ica.
Andelen egna märkesvaror (EMV) av ackumulerad försäljning uppgick till 24,1 procent (23,4).
Antalet nyetableringar beräknas öka 2016 och totalt planeras 16 nyetableringar ske under året mot 10 under 2015. Fem nya butiker har hittills öppnats 2016 och alla öppnades under andra kvartalet, enligt Ica.