Åhléns fokuserar på bomull och integration

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Hållbar bomull och integration av nyanlända är huvudpunkterna i kvartalets hållbarhetsrapport från Åhléns.


Åhléns har i år börjat att lämna hållbarhetsrapporter varje kvartal. Nu skriver de i ett pressmeddelande att de beslutat att märka alla de bomullsprodukter som köps som Beter Cotton. Man har också beslutat att all bomull som Åhléns säljer ska vara hållbar år 2020.


–Vi har varit delaktiga i det internationella initiativet Better Cotton sedan 2013, vilket nu möjliggjort en ny märkning av bomullsprodukter som odlats enligt Better Cottons regler. Vi har nu också satt ett mål om att alla våra egna märkesprodukter endast ska innehålla hållbar bomull senast 2020. Med hållbar bomull menar vi ekologisk, återvunnen, Fair Trade eller Better Cotton. Målet omfattar inte bara kläder utan även hemtextiler och möbler, säger Anita Falkenek, hållbarhetschef för Åhléns i ett pressmeddelande.


En annan nyhet under kvartalet är att Åhléns har inlett samarbete med Arbetsförmedlingen om att ta emot 100 praktikanter som nyligen fått uppehållstillstånd.


– Genom att låta nyanlända svenskar praktisera i våra varuhus hoppas vi också på att kunna bidra i frågan om integration i vårt land, säger Anita Falkenek.


Utvecklingen av Åhléns Bra val-märkta sortiment och företagets arbete med granskning av fabriker i riskländer har fortsatt med goda resultat.


- Vårt hållbarhetsarbete är långsiktigt, och vi kan konstatera att utvecklingen går åt rätt håll. Vårt Bra val sortiment uppvisar en försäljningsökning jämfört med föregående period och vi har idag en ökad andel kontrollerade fabriker i riskländer.





Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Arkiv

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Sealife lämnar Kungsgatan

Här öppnar Elgiganten

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Smarta saker på NK i höst

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Disney kommer till Täby

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Europris har valt nytt centrallager

Östenssons skaffar apotek och post

Första butiken kan följas av flera.

Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Nu kommer årets rosa produkter

Åhléns City bjuder in Systembolaget

I veckan öppnar Systembolaget en ny butik i centrala Stockholm.

O´Learys till Kungälv

Restaurangkedjan öppnar i Kongahälla shopping.

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Postnord tappar i koncernledningen

Scorett tar över Wallenbergs

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Arla inleder samarbete med prisjämförelsesajt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154