23948sdkhjf

Åhléns fokuserar på bomull och integration

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Hållbar bomull och integration av nyanlända är huvudpunkterna i kvartalets hållbarhetsrapport från Åhléns.


Åhléns har i år börjat att lämna hållbarhetsrapporter varje kvartal. Nu skriver de i ett pressmeddelande att de beslutat att märka alla de bomullsprodukter som köps som Beter Cotton. Man har också beslutat att all bomull som Åhléns säljer ska vara hållbar år 2020.


–Vi har varit delaktiga i det internationella initiativet Better Cotton sedan 2013, vilket nu möjliggjort en ny märkning av bomullsprodukter som odlats enligt Better Cottons regler. Vi har nu också satt ett mål om att alla våra egna märkesprodukter endast ska innehålla hållbar bomull senast 2020. Med hållbar bomull menar vi ekologisk, återvunnen, Fair Trade eller Better Cotton. Målet omfattar inte bara kläder utan även hemtextiler och möbler, säger Anita Falkenek, hållbarhetschef för Åhléns i ett pressmeddelande.


En annan nyhet under kvartalet är att Åhléns har inlett samarbete med Arbetsförmedlingen om att ta emot 100 praktikanter som nyligen fått uppehållstillstånd.


– Genom att låta nyanlända svenskar praktisera i våra varuhus hoppas vi också på att kunna bidra i frågan om integration i vårt land, säger Anita Falkenek.


Utvecklingen av Åhléns Bra val-märkta sortiment och företagets arbete med granskning av fabriker i riskländer har fortsatt med goda resultat.


- Vårt hållbarhetsarbete är långsiktigt, och vi kan konstatera att utvecklingen går åt rätt håll. Vårt Bra val sortiment uppvisar en försäljningsökning jämfört med föregående period och vi har idag en ökad andel kontrollerade fabriker i riskländer.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Andra butiken för Chimi eyewear

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Nyhetsbrev

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Arkiv

Sex tips för färre returer

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Pris regerar under Black friday

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.164