23948sdkhjf

Åhléns fokuserar på bomull och integration

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Hållbar bomull och integration av nyanlända är huvudpunkterna i kvartalets hållbarhetsrapport från Åhléns.


Åhléns har i år börjat att lämna hållbarhetsrapporter varje kvartal. Nu skriver de i ett pressmeddelande att de beslutat att märka alla de bomullsprodukter som köps som Beter Cotton. Man har också beslutat att all bomull som Åhléns säljer ska vara hållbar år 2020.


–Vi har varit delaktiga i det internationella initiativet Better Cotton sedan 2013, vilket nu möjliggjort en ny märkning av bomullsprodukter som odlats enligt Better Cottons regler. Vi har nu också satt ett mål om att alla våra egna märkesprodukter endast ska innehålla hållbar bomull senast 2020. Med hållbar bomull menar vi ekologisk, återvunnen, Fair Trade eller Better Cotton. Målet omfattar inte bara kläder utan även hemtextiler och möbler, säger Anita Falkenek, hållbarhetschef för Åhléns i ett pressmeddelande.


En annan nyhet under kvartalet är att Åhléns har inlett samarbete med Arbetsförmedlingen om att ta emot 100 praktikanter som nyligen fått uppehållstillstånd.


– Genom att låta nyanlända svenskar praktisera i våra varuhus hoppas vi också på att kunna bidra i frågan om integration i vårt land, säger Anita Falkenek.


Utvecklingen av Åhléns Bra val-märkta sortiment och företagets arbete med granskning av fabriker i riskländer har fortsatt med goda resultat.


- Vårt hållbarhetsarbete är långsiktigt, och vi kan konstatera att utvecklingen går åt rätt håll. Vårt Bra val sortiment uppvisar en försäljningsökning jämfört med föregående period och vi har idag en ökad andel kontrollerade fabriker i riskländer.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Direkten öppnar – Intersport stänger

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

176 miljoner till MQ

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Ny marknad för Jysk

Nyhetsbrev

Från Tele2 till Blocket

Arkiv

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Zetadisplay visar stark tillväxt

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Sjunde butiken för Dogman

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Här stänger Åhléns också

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Här öppnar Jem & Fix – blir butik nummer 50

TEKNIK
Swish växer snabbast inom e-handeln

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

På nytt jobb
Han går till Nelly

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Modebolaget Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

De är årets europeiska handlare

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Tillfälligt för solglasögonmärke

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12