23948sdkhjf

Kortbetalning på nätet ökar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

54 procent av svenskarna föredrar att betala med kort vid näthandel. Fakturabetalning är den näst vanligaste betalningsmetoden (28 procent). Det visar en ny undersökning.

9 av 10 svenskar har handlat varor på nätet för privat bruk, visar en ny undersökning från Novus, som har genomförts på uppdrag av Mastercard. Totalt har 1008 intervjuer genomförts under perioden 30 juni – 6 juli 2016.

Den visar att skälen varför man näthandlar är att det är bekvämt och tidseffektivt.

Undersökningen visar att kort är den populäraste betalningsmetoden när svenskarna handlar på nätet. Hela 54 procent av svenskarna föredrar att betala med kort. Mer än varannan person (54 procent) uppger att den främsta anledningen till att man använder den betalningsmetod man gör är för att det är snabbt och enkelt.

– Tempot i samhället blir alltmer uppskruvat. Att handla på nätet underlättar många människors vardag, och har blivit allt mer populärt i takt med att vi som konsumenter också känner oss mer trygga och hemma på nätet, säger Anders Gustafsson , professor och forskare i konsumentbeteende på Karlstads universitet i det pressmeddelande där undersökningen presenteras.

Säkerheten är också viktig där 32 procent anger detta som den främsta anledningen till valet av betalningsmetod.

Bekvämligheten tar sig många uttryck, vilket också visar sig i undersökningsresultatet där 41 procent anger att de någon gång avstått från att handla på nätet för att de inte har haft det fysiska plastkortet nära till hands.

– Jag tror många kan känna igen sig i det här beteendet. I vår aktiva och uppkopplade vardag har vi idag många gånger mobilen eller surfplattan närmare till hands än vår fysiska plånbok, säger Anders Gustafsson.

Mastercard passar i sammanhanget på att slå ett slag för sin lösning Masterpass, en digital betalningsplattform som underlättar kortbetalningar på nätet. Masterpass gör det möjligt att spara alla typer av kort digitalt, oavsett utgivare eller varumärke, samt leveransadressuppgifter på en och samma plats. Betalningsplattformen är global och digital och gör att man kan betala snabbt och enkelt med kort på nätet via en laptop, mobil eller surfplatta utan att behöva ha sitt plastkort till hands.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nyhetsbrev

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Arkiv

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Konkurrensverket granskar e-handeln

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Bekräftat: Uniqlos öppningsdatum för andra svenska butiken

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Här byter Apoteket Hjärtat läge

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.11