Kortbetalning på nätet ökar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

54 procent av svenskarna föredrar att betala med kort vid näthandel. Fakturabetalning är den näst vanligaste betalningsmetoden (28 procent). Det visar en ny undersökning.

9 av 10 svenskar har handlat varor på nätet för privat bruk, visar en ny undersökning från Novus, som har genomförts på uppdrag av Mastercard. Totalt har 1008 intervjuer genomförts under perioden 30 juni – 6 juli 2016.

Den visar att skälen varför man näthandlar är att det är bekvämt och tidseffektivt.

Undersökningen visar att kort är den populäraste betalningsmetoden när svenskarna handlar på nätet. Hela 54 procent av svenskarna föredrar att betala med kort. Mer än varannan person (54 procent) uppger att den främsta anledningen till att man använder den betalningsmetod man gör är för att det är snabbt och enkelt.

– Tempot i samhället blir alltmer uppskruvat. Att handla på nätet underlättar många människors vardag, och har blivit allt mer populärt i takt med att vi som konsumenter också känner oss mer trygga och hemma på nätet, säger Anders Gustafsson , professor och forskare i konsumentbeteende på Karlstads universitet i det pressmeddelande där undersökningen presenteras.

Säkerheten är också viktig där 32 procent anger detta som den främsta anledningen till valet av betalningsmetod.

Bekvämligheten tar sig många uttryck, vilket också visar sig i undersökningsresultatet där 41 procent anger att de någon gång avstått från att handla på nätet för att de inte har haft det fysiska plastkortet nära till hands.

– Jag tror många kan känna igen sig i det här beteendet. I vår aktiva och uppkopplade vardag har vi idag många gånger mobilen eller surfplattan närmare till hands än vår fysiska plånbok, säger Anders Gustafsson.

Mastercard passar i sammanhanget på att slå ett slag för sin lösning Masterpass, en digital betalningsplattform som underlättar kortbetalningar på nätet. Masterpass gör det möjligt att spara alla typer av kort digitalt, oavsett utgivare eller varumärke, samt leveransadressuppgifter på en och samma plats. Betalningsplattformen är global och digital och gör att man kan betala snabbt och enkelt med kort på nätet via en laptop, mobil eller surfplatta utan att behöva ha sitt plastkort till hands.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Särskild avgift på plastförpackningar?

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Japansk kedja utökar på Åhléns

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen får maka på sig.

Mulberry rasar efter svag brittisk trend

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Nyhetsbrev

Boost för Boozt

Arkiv

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Resultatförbättring för Lindex

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Värmen sänker tron på framtiden

Het juli för Clas Ohlson

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Kunderna får övernatta i sval butik

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.177