23948sdkhjf

Kortbetalning på nätet ökar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

54 procent av svenskarna föredrar att betala med kort vid näthandel. Fakturabetalning är den näst vanligaste betalningsmetoden (28 procent). Det visar en ny undersökning.

9 av 10 svenskar har handlat varor på nätet för privat bruk, visar en ny undersökning från Novus, som har genomförts på uppdrag av Mastercard. Totalt har 1008 intervjuer genomförts under perioden 30 juni – 6 juli 2016.

Den visar att skälen varför man näthandlar är att det är bekvämt och tidseffektivt.

Undersökningen visar att kort är den populäraste betalningsmetoden när svenskarna handlar på nätet. Hela 54 procent av svenskarna föredrar att betala med kort. Mer än varannan person (54 procent) uppger att den främsta anledningen till att man använder den betalningsmetod man gör är för att det är snabbt och enkelt.

– Tempot i samhället blir alltmer uppskruvat. Att handla på nätet underlättar många människors vardag, och har blivit allt mer populärt i takt med att vi som konsumenter också känner oss mer trygga och hemma på nätet, säger Anders Gustafsson , professor och forskare i konsumentbeteende på Karlstads universitet i det pressmeddelande där undersökningen presenteras.

Säkerheten är också viktig där 32 procent anger detta som den främsta anledningen till valet av betalningsmetod.

Bekvämligheten tar sig många uttryck, vilket också visar sig i undersökningsresultatet där 41 procent anger att de någon gång avstått från att handla på nätet för att de inte har haft det fysiska plastkortet nära till hands.

– Jag tror många kan känna igen sig i det här beteendet. I vår aktiva och uppkopplade vardag har vi idag många gånger mobilen eller surfplattan närmare till hands än vår fysiska plånbok, säger Anders Gustafsson.

Mastercard passar i sammanhanget på att slå ett slag för sin lösning Masterpass, en digital betalningsplattform som underlättar kortbetalningar på nätet. Masterpass gör det möjligt att spara alla typer av kort digitalt, oavsett utgivare eller varumärke, samt leveransadressuppgifter på en och samma plats. Betalningsplattformen är global och digital och gör att man kan betala snabbt och enkelt med kort på nätet via en laptop, mobil eller surfplatta utan att behöva ha sitt plastkort till hands.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hon startar ny nätbokhandel

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Hon går till RO

Nyhetsbrev

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Arkiv

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Säljer i MQ

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Cykelkraft i nya händer

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Clas Ohlson backade i december

Här ökar Jula närvaron

Asari till Kista

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.173