23948sdkhjf

Kortbetalning på nätet ökar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

54 procent av svenskarna föredrar att betala med kort vid näthandel. Fakturabetalning är den näst vanligaste betalningsmetoden (28 procent). Det visar en ny undersökning.

9 av 10 svenskar har handlat varor på nätet för privat bruk, visar en ny undersökning från Novus, som har genomförts på uppdrag av Mastercard. Totalt har 1008 intervjuer genomförts under perioden 30 juni – 6 juli 2016.

Den visar att skälen varför man näthandlar är att det är bekvämt och tidseffektivt.

Undersökningen visar att kort är den populäraste betalningsmetoden när svenskarna handlar på nätet. Hela 54 procent av svenskarna föredrar att betala med kort. Mer än varannan person (54 procent) uppger att den främsta anledningen till att man använder den betalningsmetod man gör är för att det är snabbt och enkelt.

– Tempot i samhället blir alltmer uppskruvat. Att handla på nätet underlättar många människors vardag, och har blivit allt mer populärt i takt med att vi som konsumenter också känner oss mer trygga och hemma på nätet, säger Anders Gustafsson , professor och forskare i konsumentbeteende på Karlstads universitet i det pressmeddelande där undersökningen presenteras.

Säkerheten är också viktig där 32 procent anger detta som den främsta anledningen till valet av betalningsmetod.

Bekvämligheten tar sig många uttryck, vilket också visar sig i undersökningsresultatet där 41 procent anger att de någon gång avstått från att handla på nätet för att de inte har haft det fysiska plastkortet nära till hands.

– Jag tror många kan känna igen sig i det här beteendet. I vår aktiva och uppkopplade vardag har vi idag många gånger mobilen eller surfplattan närmare till hands än vår fysiska plånbok, säger Anders Gustafsson.

Mastercard passar i sammanhanget på att slå ett slag för sin lösning Masterpass, en digital betalningsplattform som underlättar kortbetalningar på nätet. Masterpass gör det möjligt att spara alla typer av kort digitalt, oavsett utgivare eller varumärke, samt leveransadressuppgifter på en och samma plats. Betalningsplattformen är global och digital och gör att man kan betala snabbt och enkelt med kort på nätet via en laptop, mobil eller surfplatta utan att behöva ha sitt plastkort till hands.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny landschef för Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Nyhetsbrev

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Arkiv

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Lågprisjättens e-handel lanserad

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

På nytt jobb
Färgstark ny vd för Bygma

Rekryteras från Tikkurila.

På nytt jobb
Detaljhandelsleverantör ska stärka kommunikationen

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Ska säljutbilda fler i Norden

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Gardinföretag vill utveckla närvaron i butik

På tapeten för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136