Kortbetalning på nätet ökar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

54 procent av svenskarna föredrar att betala med kort vid näthandel. Fakturabetalning är den näst vanligaste betalningsmetoden (28 procent). Det visar en ny undersökning.

9 av 10 svenskar har handlat varor på nätet för privat bruk, visar en ny undersökning från Novus, som har genomförts på uppdrag av Mastercard. Totalt har 1008 intervjuer genomförts under perioden 30 juni – 6 juli 2016.

Den visar att skälen varför man näthandlar är att det är bekvämt och tidseffektivt.

Undersökningen visar att kort är den populäraste betalningsmetoden när svenskarna handlar på nätet. Hela 54 procent av svenskarna föredrar att betala med kort. Mer än varannan person (54 procent) uppger att den främsta anledningen till att man använder den betalningsmetod man gör är för att det är snabbt och enkelt.

– Tempot i samhället blir alltmer uppskruvat. Att handla på nätet underlättar många människors vardag, och har blivit allt mer populärt i takt med att vi som konsumenter också känner oss mer trygga och hemma på nätet, säger Anders Gustafsson, professor och forskare i konsumentbeteende på Karlstads universitet i det pressmeddelande där undersökningen presenteras.

Säkerheten är också viktig där 32 procent anger detta som den främsta anledningen till valet av betalningsmetod.

Bekvämligheten tar sig många uttryck, vilket också visar sig i undersökningsresultatet där 41 procent anger att de någon gång avstått från att handla på nätet för att de inte har haft det fysiska plastkortet nära till hands.

– Jag tror många kan känna igen sig i det här beteendet. I vår aktiva och uppkopplade vardag har vi idag många gånger mobilen eller surfplattan närmare till hands än vår fysiska plånbok, säger Anders Gustafsson.

Mastercard passar i sammanhanget på att slå ett slag för sin lösning Masterpass, en digital betalningsplattform som underlättar kortbetalningar på nätet. Masterpass gör det möjligt att spara alla typer av kort digitalt, oavsett utgivare eller varumärke, samt leveransadressuppgifter på en och samma plats. Betalningsplattformen är global och digital och gör att man kan betala snabbt och enkelt med kort på nätet via en laptop, mobil eller surfplatta utan att behöva ha sitt plastkort till hands.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jula jagar ny Sverigechef när Koivisto slutar

Han blir ny vd för Granngården

Icas näthandel över en miljard - startar darkstore

Dramatisk minskning av kontantköp i handeln

Så shoppar svenskarna inför jul

Nyhetsbrev

Försiktigare optimism

HUI reviderar ned tillväxtprognosen i detaljhandeln trots att köpkraften beskrivs som god.

Arkiv

Han får gå

Magnus Agervald slutar omgående som vd för investmentbolaget Ratos.

Så blir julsäljet

En merförsäljning på totalt 16 miljarder kronor – det är vad julhandeln beräknas ge handeln.

På nytt jobb
Han tar över

Styrelseordförande blir vd på Ratos efter Magnus Agervalds sorti.

Handlarprotest stänger Spångabutiker

Lucia populärt i varumärken

Konst platsar i köpcentrum

Appen ökar Dagmars digitala fokus

Modevarumärket Dagmar har kommit långt på sin digitaliseringsresa. Hälften av e-kunderna använde mobilen.

Kronans apotek hittar nya lägen

Skatteverket får skarpare verktyg

Återbruksgalleria expanderar

Postnord får 400 miljoner

På nytt jobb
Förändring i Swedish Match topp

Ekonomichefen lämnar tobaksföretaget

Granit flyttar till Hässleholm

Kläder drog upp priserna

På nytt jobb
Niklas Johnsson ny vd för Avensia

Styrelsen i e-handelsleverantören Avensia har utsett Niklas Johnsson till ny vd.

Utomhus i Malmö

I september nästa år samlas den internationella outdoorbranschen i Malmö.

Lyko noteras

E-handelsgiganten störst på nätmat i USA

Lyckad Black Friday weekend

Här är hela listan med prisade nätbutiker

Apotek startar samarbete med Min doktor

Risker för svensk handel vid brexit

Hon får hållbarhetsansvar

Clas Ohlson bromsar expansionen

Från Bukowskis till Pantbanken

Så går det för köpcentrumen i år

Nytt samarbete: Media Markt säljer svensk elbil

Jobbsajt använder underrättelsemetoder

Startup har chans att vinna tävling i Europaparlamentet

Galleria satsar på hälsa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124