23948sdkhjf

Under lupp: digitalisering i framtidens butik

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

I en studie tillsammans med Ikea såg vi att utmaningen ligger i att integrera tekniken i det personliga mötet med kunden, säger forskaren Anna Jonsson vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet.

Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i höst.


Hon ska då berätta om det forskningsprojekt som hon drev tillsammans med sina kollegor vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet om handels digitalisering och förändrade affärsmodeller. Projektet finansierades av Handelsrådet.


–För tre år sedan var det få som pratade om digitalisering och ännu mindre om hur det kommer att påverka de fysiska butikerna. Man talade om e-handel som skiljt från den fysiska handeln, och om möjligheterna att rationalisera och effektivisera – fokus låg på att spara tid och pengar, säger hon.


Hon framhåller att det var få som vid den tiden talade om talade om människans roll - varken om hur kundupplevelsen skulle kunna förbättras, eller om hur medarbetarnas kunnande skulle tas tillvara.


I en av delstudierna för forskningsprojektet ingick Ikea.


Här möttes forskningsgruppen av ett genuint intresse för frågan, vilket snabbt resulterade i att de samverkade i en studie om butikens framtida roll.


– Utmaningen ligger i att integrera teknik och personligt bemötande, säger Anna Jonsson, och framhåller att tekniken i sig inte kan öka konkurrenskraften – det är när tekniken ger butiksmedarbetarna tid och bättre möjlighet att hjälpa kunderna välja rätt produkt i det stora utbudet som tekniken blir riktigt intressant.


Erfarenheterna av samarbetet med Ikea kommer Anna Jonsson att redogöra för tillsammans med Carole Bates som är Ikeas expert på kundupplevelse i samband med Forskningsinblick 2016.


Lyssna på Anna Jonsson på Retail Forum 4 oktober i Stockholm och 13 oktober i Göteborg


Läs mer om programmet på Retail Forum

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Nyhetsbrev

Postnord återvände till förlust

Arkiv

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.122