23948sdkhjf

Under lupp: digitalisering i framtidens butik

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

I en studie tillsammans med Ikea såg vi att utmaningen ligger i att integrera tekniken i det personliga mötet med kunden, säger forskaren Anna Jonsson vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet.

Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i höst.


Hon ska då berätta om det forskningsprojekt som hon drev tillsammans med sina kollegor vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet om handels digitalisering och förändrade affärsmodeller. Projektet finansierades av Handelsrådet.


–För tre år sedan var det få som pratade om digitalisering och ännu mindre om hur det kommer att påverka de fysiska butikerna. Man talade om e-handel som skiljt från den fysiska handeln, och om möjligheterna att rationalisera och effektivisera – fokus låg på att spara tid och pengar, säger hon.


Hon framhåller att det var få som vid den tiden talade om talade om människans roll - varken om hur kundupplevelsen skulle kunna förbättras, eller om hur medarbetarnas kunnande skulle tas tillvara.


I en av delstudierna för forskningsprojektet ingick Ikea.


Här möttes forskningsgruppen av ett genuint intresse för frågan, vilket snabbt resulterade i att de samverkade i en studie om butikens framtida roll.


– Utmaningen ligger i att integrera teknik och personligt bemötande, säger Anna Jonsson, och framhåller att tekniken i sig inte kan öka konkurrenskraften – det är när tekniken ger butiksmedarbetarna tid och bättre möjlighet att hjälpa kunderna välja rätt produkt i det stora utbudet som tekniken blir riktigt intressant.


Erfarenheterna av samarbetet med Ikea kommer Anna Jonsson att redogöra för tillsammans med Carole Bates som är Ikeas expert på kundupplevelse i samband med Forskningsinblick 2016.


Lyssna på Anna Jonsson på Retail Forum 4 oktober i Stockholm och 13 oktober i Göteborg


Läs mer om programmet på Retail Forum

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elon och Hemmy gör slut

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Arkiv

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Så snabbt ökar Ica på nätet

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Kronans Apotek – nu även på NK

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Icas resultat bättre än väntat

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Dyson öppnar blow dry-salong i MoS

Stenbeck går in i Caliroots

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

På nytt jobb
Nya regionchefer till Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan har finjusterat regionsindelningen i Sverige och rekryterat två nya regionchefer.

Här stänger H&M

På nytt jobb
Han blir Sverigechef på Klarna

Rekryteras internt och har arbetat i bolaget sedan 2008.

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

Bygghandeln omsätter mer

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Inredningsföretag med ny ägare

Butik för Brothers i konkurs

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Anrik apotekskedja lägger ner 200 butiker

Återvunnet hos Svenskt Tenn

Maxi störst under juli

Aktör satsar med ny Team Sportia

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.165