23948sdkhjf

Under lupp: digitalisering i framtidens butik

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

I en studie tillsammans med Ikea såg vi att utmaningen ligger i att integrera tekniken i det personliga mötet med kunden, säger forskaren Anna Jonsson vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet.

Anna Jonsson, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet, är en av talarna på Retail Forum, som Dagens Handel anordnar i höst.


Hon ska då berätta om det forskningsprojekt som hon drev tillsammans med sina kollegor vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet om handels digitalisering och förändrade affärsmodeller. Projektet finansierades av Handelsrådet.


–För tre år sedan var det få som pratade om digitalisering och ännu mindre om hur det kommer att påverka de fysiska butikerna. Man talade om e-handel som skiljt från den fysiska handeln, och om möjligheterna att rationalisera och effektivisera – fokus låg på att spara tid och pengar, säger hon.


Hon framhåller att det var få som vid den tiden talade om talade om människans roll - varken om hur kundupplevelsen skulle kunna förbättras, eller om hur medarbetarnas kunnande skulle tas tillvara.


I en av delstudierna för forskningsprojektet ingick Ikea.


Här möttes forskningsgruppen av ett genuint intresse för frågan, vilket snabbt resulterade i att de samverkade i en studie om butikens framtida roll.


– Utmaningen ligger i att integrera teknik och personligt bemötande, säger Anna Jonsson, och framhåller att tekniken i sig inte kan öka konkurrenskraften – det är när tekniken ger butiksmedarbetarna tid och bättre möjlighet att hjälpa kunderna välja rätt produkt i det stora utbudet som tekniken blir riktigt intressant.


Erfarenheterna av samarbetet med Ikea kommer Anna Jonsson att redogöra för tillsammans med Carole Bates som är Ikeas expert på kundupplevelse i samband med Forskningsinblick 2016.


Lyssna på Anna Jonsson på Retail Forum 4 oktober i Stockholm och 13 oktober i Göteborg


Läs mer om programmet på Retail Forum

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

På gemensam yta

Vd säljer i Sportamore

Convenience växer i betydelse

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Möbelbutik stänger – efter 120 år

Nyhetsbrev

Rekord i etableringar för Synsam

Arkiv

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

Ägarskifte i Nilson group

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Sex tips för färre returer

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.131