23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Bra start för Clas Ohlsons tyska butik

Flera nyckeltal visar att Clas Ohlsons första tyska butik har fått en klart bättre start än när bolaget tog steget in i England.

Vd Klas Balkow lyfter fram såväl konverteringsgraden (hur många av kunderna i butiken som köper något) som snittkvittot (hur mycket respektive kund handlar för).

– Vi har fått en signifikant bättre start på konverteringen i vår tyska butik än exempelvis när vi öppnade upp vårt senaste land England. Väldigt många av kunderna som kommer in i butiken konverterar. Vi är inte uppe på de nordiska nivåerna ännu, men det är en bra start. Snittkvittot är redan nu nästan uppe på samma nivå som i Finland och våra egna varumärken har fått en fantastisk start, säger Klas Balkow till Nyhetsbyrån Direkt.

Clas Ohlsons första tyska butik öppnade i Hamburg i mitten av maj. En andra butik i Hamburg öppnar i nästa vecka, den 15 september. Den tredje Hamburgbutiken samt e-handel kommer att lanseras under hösten.

Clas Ohlsons totala augustiförsäljning överträffade analytikernas förväntningar rejält, med framför allt en stark utveckling i Norden.

På minussidan märktes segmentet Utanför Norden (England, Tyskland och Dubai) där försäljningen i lokala valutor sjönk med 14 procent.

Bakom nedgången ligger bland annat de pågående butiksstängningarna i Storbritannien.

– Underliggande upplever vi ett trögare augusti generellt sett i England - Brexit eller inte återstår att se. Men det som är positivt är att de mindre butikerna vi öppnat i Londonområdet hela tiden stärks månad för månad. De mindre butikerna går bättre och bättre, säger Klas Balkow.

Under det första kvartalet var den norska kronan 7 procent ner jämfört med motsvarande kvartal i fjol, enligt vd:n.

– Men vi valutasäkrar sex månader innan så vi har säkrat på ännu sämre nivåer, vilket gör att vi har en negativ säkringseffekt i det första kvartalet, säger Klas Balkow.

Hur den totala effekten från den norska kronan blir i det andra kvartalet återstår att se, men "allt annat lika" lutar det åt en negativ valutaeffekt, menar vd:n.

Clas Ohlsons bruttomarginal sjönk med 1,3 procentenheter till 39,1 procent i det första kvartalet och huvuddelen av det tappet berodde på den norska kronan.

Bildtext: I maj öppnade Clas Ohlson sin första butik i Tyskland, på Jungfernstieg i Hamburg.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|instance-web03