23948sdkhjf

Konkurrensverket: Emv ger lägre konsumentpriser

Dagligvaruhandelns egna varumärken har bidragit till att konsumentpriserna initialt har hållits tillbaka. Det framgår av en ny rapport från Konkurrensverket där bland annat olika varumärken av mjölk har granskats.


– Utvecklingen med fler egna varumärken medför nya förutsättningar för konkurrensen på livsmedelsmarknaden. Handeln har fått en starkare position gentemot tillverkarledet. De egna varumärkena har både medfört att vissa konsumentpriser sänkts och till att skapa större köptrohet med dagligvarukedjan, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom .

Mjölken som exempel

I rapporten ”Egna varumärken – exemplet konsumtionsmjölk” har just mjölk studerats. När dagligvaruhandeln började sälja emv-mjölk var priset lägre än mejeriernas egna produkter, och i vissa fall har den längre hållbarhet.

Ett mindre mejeri har tack vare sin satsning på att tillverka mjölk med andra aktörers varumärken lyckats öka sin tillverkning och vidgat sin geografiska spridning.

I Sverige och annorstädes

Utvecklingen av egna varumärken i Sverige följer erfarenheter från andra marknader och har hittills varit övergripande positiv för svenska konsumenter.
Konkurrensverket avser att följa effekterna av de utvecklingstendenser som i förlängningen skulle minska konkurrensen mellan dagligvarukedjorna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062