23948sdkhjf

Konkurrensverket: Emv ger lägre konsumentpriser

| Av frikopenskap | Tipsa redaktionen

Dagligvaruhandelns egna varumärken har bidragit till att konsumentpriserna initialt har hållits tillbaka. Det framgår av en ny rapport från Konkurrensverket där bland annat olika varumärken av mjölk har granskats.



– Utvecklingen med fler egna varumärken medför nya förutsättningar för konkurrensen på livsmedelsmarknaden. Handeln har fått en starkare position gentemot tillverkarledet. De egna varumärkena har både medfört att vissa konsumentpriser sänkts och till att skapa större köptrohet med dagligvarukedjan, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom .

Mjölken som exempel

I rapporten ”Egna varumärken – exemplet konsumtionsmjölk” har just mjölk studerats. När dagligvaruhandeln började sälja emv-mjölk var priset lägre än mejeriernas egna produkter, och i vissa fall har den längre hållbarhet.

Ett mindre mejeri har tack vare sin satsning på att tillverka mjölk med andra aktörers varumärken lyckats öka sin tillverkning och vidgat sin geografiska spridning.

I Sverige och annorstädes

Utvecklingen av egna varumärken i Sverige följer erfarenheter från andra marknader och har hittills varit övergripande positiv för svenska konsumenter.
Konkurrensverket avser att följa effekterna av de utvecklingstendenser som i förlängningen skulle minska konkurrensen mellan dagligvarukedjorna.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

20 butiker ska bort i modekedjan

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Nyhetsbrev

Härligt mycket handel i Almedalen

Arkiv

WeSC behöver nytt kapital

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Kappahl på sommarturné med Newbie

50 miljoner kronor till start up

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

NA-KD öppnar pop up i Mos

Beijer gör dubbla förvärv

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Hon är moderator för Retaildagen

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.142