I dag utgör e-handeln omkring 7 procent av den totala handeln och segmentet förväntas ha en god tillväxt framöver. Frågan är bara hur stor och i en rapport från Handelsanställdas förbund, "Tar e-handeln över?", tecknas tre tänkbara scenarior om utvecklingen och vilken påverkan de får på den fysiska handeln.
Butiken blir servicestation och uthämtningsställeEnligt rapporten är det troligt att utvecklingen fortsätter i samma procentuella tillväxttakt som de senaste åren och att e-handeln står för mellan 21 och 23 procent av den totala detaljhandeln inom tio år, ett mellanscenario.
Om utvecklingen sker i den omfattningen är inte en stor butiksdöd att vänta men den fysiska handeln tvingas till en rad olika förändringar och Handels siar att den fysiska butiken blir allt mer av ett skyltfönster, reklampelare, servicestation och ett uthämtningsställe.
– Sannolikt kommer e-handeln och den fysiska butiken att existera tillsammans under en lång tid framöver. Historisk utveckling, statistiska undersökningar såväl som forskning talar för det. Vi ska inte glömma bort att cirka 70 procent av försäljningsökningen inom detaljhandeln de senaste fem åren trots allt kommer från fysisk handel, säger
Martin Rosenström, rapportförfattare och utredare på Handels.
Pernilla Hansson/Habit