23948sdkhjf

Biometrik – om svensken själv får välja

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Fingeravtrycksavläsning och ögonscanning är enligt svenskarna framtidens mest säkra betalningsmetoder. Det visar en undersökning från Visa Europe.

Visa Europe skriver i ett pressmeddelande att nära hälften (49 procent) av svenskarna tror även att betalningar kommer att bli enklare och snabbare med hjälp av biometriska lösningar som fingeravtryck. Samtidigt oroar sig svenskarna (44 procent) mer över lagringen av personuppgifter än resten av Europa (33 procent).

Enligt Visa Europes nya undersökning är svenskar bland de i Europa som är mest intresserade av framtidens så kallade biometriska betalningslösningar. Bland annat visar svenskarna ett större intresse än andra européer för chipimplantat (13 procent jämfört med genomsnittet 7 procent) och analys av vener (13 procent jämfört med genomsnittet 9 procent).


Drygt sju av tio (76 procent) svenskar anser att fingeravtrycksavläsning är framtidens mest säkra betalningsmetod, och nästan lika många ser sig även lita på ögonscanning (69 procent) och DNA-test (68 procent) i framtiden. Såväl lösenord (54 procent) som pinkoder (60 procent) anses vara mindre säkra. Nästan var femte svensk (19 procent) tror också att pinkoder och lösenord kommer att vara ersatta av biometriska lösningar redan år 2020.


Christina Lind, Sverigechef Visa Europe.framhåller att Sverige sticker ut i Europa när det gäller mognad och nyfikenhet på nya former av identifikationslösningar i samband med betalningar, som till exempel chipimplantat och DNA-matchning. Undersökningen bekräftar också att svenskarna ligger i framkant när det kommer till nya tekniska lösningar.


– Biometrik är ett spännande område som kommer att innebära stora möjligheter för både konsumenter och handlare i framtiden, säger hon.


Nära hälften av alla svenskar (49 procent) tror också att betalningar kommer att gå snabbare och smidigare med hjälp av biometriska lösningar. Nästan lika många (46 procent) tror också att biometrisk identifikation kan göra att man slipper använda sig av lösenord och PIN-koder i framtiden.


Men trots att svenskarna är mer intresserade av framtidens betalningslösningar jämfört med övriga Europa är de samtidigt mer oroliga över säkerheten kring lagring av personuppgifter i samband med biometriska lösningar. Enligt svenskarna (44 procent) är just lagringen den främsta barriären för att implementera biometriska betalningsmetoder, jämfört med övriga Europa som oroar sig mest över kostnaden för anordningar som tillåter biometrisk identifikation (39 procent). Svenskarna har emellertid mycket högt förtroende för sina banker (83 procent) och sina kortutgivare (78 procent) när det kommer till hantering av personuppgifter i samband med biometriska lösningar.


Undersökningen är genomförd av undersökningsföretaget Populus, på uppdrag av Visa Europe, under perioden den 22 april till den 6 maj 2016. Totalt har 14 236 respondenter från sju olika länder deltagit (Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Polen, Storbritannien och Sverige), varav 2 027 finns i Sverige.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny landschef för Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Nyhetsbrev

Nu vill de också handla mat på nätet

Arkiv

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Lågprisjättens e-handel lanserad

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

På nytt jobb
Färgstark ny vd för Bygma

Rekryteras från Tikkurila.

På nytt jobb
Detaljhandelsleverantör ska stärka kommunikationen

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Ska säljutbilda fler i Norden

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Gardinföretag vill utveckla närvaron i butik

På tapeten för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128