23948sdkhjf

Framgångsrik digitalisering kräver kloka människor

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Hur kommer butiken förändras på grund av digitaliseringen? Det talade forskaren Anna Jonsson om på Dagens Handels Retail Forum i Göteborg på tisdagsförmiddagen.

Anna Jonsson gav en del ganska handfasta överlevnadstips för den handlare och den kedja som vill navigera rätt i det nya retail-landskapet. Digitalisering ska inte ses som automatisering , rationalisering och ett sätt att spara personalkostnader. Tvärtom!

– På många kedjor talar man om medarbetarna som "personal" och "kostnad". Men de mest framgångsrika, som Ikea, talar om medarbetare som en resurs.

Här är några av Anna Jonssons tips:

Ge unika erbjudanden!
Betrakta förändringarna som något som ger nya möjligheter till värdeskapande.
Låt kunden kan komma in tidigare i värdeskapandet till exempel genom att engagera dem i utveckling av tjänster och produkter.Hon berättar att hennes forskargrupp som består av Johan Hagberg, docent vid Handelshögskolan i Göteborg, Anna Jonsson själv, Niklas Egels -Zandén, Carin Lammgård på Handels i Göteborg och Malin Sundström från högskolan i Borås, har fört samtal med samtal med bland andra Ikea kring digitalisering.

– Medarbetare på butiksnivå möter kunden. Tar man vara på den kraften har man större chans att driva utvecklingen, säger hon, och betonar att organisationen måste vara lärande, annars blir det utvecklingen som driver eller kör över organisationen.

I samtalen med med Ikeas medarbetare framkom att de anser att butiken framöver inte får samma roll som förr, utan flera roller, exempelvis som kunskapskälla och logistikhub. Det gamla vanliga stordriftstänkandet kommer inte att fungera längre.

Forskarna talade med medarbetare på Ikea Altona i Hamburg, som var den första butik där Ikeas nya citykoncept testades. Medarbetarna där framhöll att de sökt sig dit för att de såg sin chans professionalisera sig i sin medarbetarroll . De fick bjuda på kunnande om heminredningslösningar.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätapoteket går som tåget

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Nyhetsbrev

Sportamore växer – men ökar förlusten

Arkiv

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.119