Inför en församlad presskår tecknade Svensk Handels chefsekonom
Jonas Arnbergbakgrunden med en svensk ekonomi som vuxit snabbare än omvärldens, och visade en bild på en båt som är på väg att hinnas upp av en jättevåg, där Sverige är den lilla båten.
– Idag är det egentligen bara Kinas tillväxt som slår den svenska. Och det som drivit den svenska tillväxten är hushållen. Inte minst den låga räntan har ”shoppat upp” svensk BNP.
Men nu ändras läget, bland annat med amorteringskraven. Svenskarnas sparande har aldrig varit så högt som nu.
– Vi ser inget nytt draglok för svensk ekonomi, säger Jonas Arnberg.
För handelns del ökar försäljningen, men lönsamheten går ner. Hårdast drabbade är de minsta aktörerna. En viktig faktor är den ökade konkurrens utifrån ett faktum, på grund av digitalisering och e-handel.
– Förra året sålde tyska näthandlaren Zalando mode till svenskarna för en miljard. Och då har de inte en enda anställd i Sverige, säger Jonas Arnberg.
Svensk Handels vd
Karin Johanssonflikar in:
– I maj i år blev Kina det största exporterande landet till svenska e-handelskonsumenter.
Hon fortsätter:
– Vi har en ny verklighet att förhålla oss till, branschglidningarna är tydliga i detaljhandeln. Framöver kommer vi att göra mycket mer i butikerna än att ” bara” handla. Vi måste ha avtal som speglar den verkligheten.
http://www.dagenshandel.se/top-nyheter/svensk-handel-vill-ha-frysta-ingangsloner/