Handel skapar starka stadshjärtan

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Stadsutveckling är ordet på mångas läppar. Stadskärnan är en viktig pusselbit i en stads identitet:för invånarnas trivsel, stadens funktion och i förlängningen också för ortens möjlighet att hålla ställningarna – gentemot andra städer och det globala ”storstadssuget”.. Sätt på ”köpcentrumglasögonen” när stadskärnan ska vitaliseras, uppmanar Jesper Örtengren, affärsutvecklingschef på Vasakronan, lite överraskande de handlare, privata och offentliga aktörer som vill göra skillnad i levande stadskärnor.

Urbaniseringen är ett faktum, det pratas stadsutveckling som aldrig förr och alla större städer i landet har expansionsplaner. Många planer och projekt ligger utanför stadskärnan så hur säkerställer vi att städernas centrum även fortsättningsvis kan behålla sin position som stadens hjärta?

Svaret är inte givet, men jag tror att vi genom att lyfta fram handel, upplevelser och aktiviteter samt utbudet av mat och service, skulle få en tydligare riktning när vi utvecklar våra städer. Vi behöver arbeta mer med frågorna kring vad vi vill att våra städers centrum ska innehålla.

I Sverige har vi en stor tillgång i de befintliga stadskärnorna. Men vi behöver kontinuerligt utveckla dem ytterligare. Och varför inte göra det genom att snegla på hur köpcentrum planeras och byggs? Där står handel, upplevelser och logistik överst på agendan. Allt man planerar för görs för att skapa optimala förutsättningar för handel och människors upplevelser.

Att se på staden, eller i de större städerna stadskärnan, som köpcentrum skulle ge planeringen en riktning och därigenom förenkla den. Att klustra utbudet genom att samla liknande verksamheter på en del av ytan, eller i stråk, är en självklarhet när man planerar köpcentrum. Så varför inte göra samma sak i stadskärnorna, det vill säga planera staden i stråk?

Att sätta handeln högst upp när man planerar och utvecklar stad gör att människors varande och fungerande i städerna kommer i fokus på ett naturligt sätt. På sikt leder detta till bättre lösningar för människor att vara och mötas. Att handla, äta, umgås och bo kräver bra logistiklösningar, trafiklösningar, umgängesytor, aktivitetsytor särskilt för barn som vi ibland glömmer bort inne i staden.

I en undersökning gjord på uppdrag av oss på Vasakronan våren 2015 frågade vi 2 000 medborgare hur de upplever sin stadskärna. Den visar tydligt att stadskärnans uppbyggnad är viktig för trivseln, upplevelsen och stoltheten. Man shoppar, går gärna på restaurang och café, träffar vänner och tittar på folk. Det är ett bevis för att platser och stråk behöver skapas för möten mellan människor.

Undersökningen gav oss många bra idéer till hur vi kan utveckla staden och stärkte även vår övertygelse att handel och upplevelser bör vara den naturliga utgångspunkten när vi utvecklar våra stråk i de fyra städer där vi är verksamma. Precis som det är utgångspunkten i ett köpcentrum.

Det finns en utmaning med detta synsätt. Ett köpcentrum har i allmänhet bara en ägare. Det ger goda möjligheter att utforma allt efter den egna strategin. Stadens gator och torg har många ägare och ännu fler intressenter. Fastighetsägare, stadens företrädare, kommun och landsting ska komma överens. Så för att lyckas krävs ett väl utvecklat sammarbete. Men vi vet att det går. Vi har sett det i en del av våra mindre städer samt i andra länder där BID processen vunnit mark. Där det fungerar är utväxlingen stor. Citykärnan lever upp och omsättningen ökar när fler människor rör sig i området fler timmar per dygn, det gagnar hela staden. Det skulle vara roligt att få se denna typ av positiva samverkansprocess växa fram i större utsträckning också i våra fyra största städer. Låt handeln visa vägen.

Jesper Örtengren
Affärsutvecklingschef Handel, Vasakronan


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Säljer Gymgrossisten till reapris

Bygghemma köper möbelföretag

"Parfymindustrin är förlegad"

Blomsterlandet öppnar nytt

Nyhetsbrev

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Arkiv

Joakim Hansson blir vd

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Morakniv växer i rekordtakt

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154