Det visar en ny undersökning från Visa Europe. I ett pressmeddelande skriver Visa att beteendet gått från "nytt till självklart".
– Som ofta när det kommer till tekniska lösningar hittas svenskarna i toppen, så även när det kommer till betalningar. Här blickar många marknader mycket på det svenska moderna beteendemönstret, säger
, tf Nordenchef på Visa.
Utöver att svenskarna är frekventa användare av mobila betalningar är det också många som ”showroomar” och använder butiker som skyltfönster för att sedan handla på nätet. ”Showrooming” är i synnerhet vanligt bland de svenskar som regelbundet använder mobila betalningar där drygt sju av tio (72 procent) gör detta, till skillnad från icke-mobila betalare där samma siffra är fyra av tio.
Visare skriver Visa att svenskarna, tillsammans med sina skandinaviska grannländer och Turkiet, är de mest frekventa användarna av mobila betalningar, men det går att se en stor ökning i hela Europa. Mer än hälften (54 procent) av européerna använder mobila betalningar regelbundet, vilket innebär att det är tre gånger så många som förra året då 18 procent betalade mobilt. För ett år sedan hade dessutom nästan fyra av tio (38 procent) aldrig använt en mobil enhet för att betala, i år är det bara drygt en av tio (12 procent) som aldrig har använt sig av mobila betalningar.