Sedan 2009 har Miinto drivit sajter i flera länder där modebutikernas sortiment syns, och som ger butikerna e-handelsaffärer.
My Miinto heter det nya konceptet. Tanken är att små modebutiker nu ska kunna få egna hemsidor med ett eget uttryck men utan att behöva starta från noll, och med Miinto som ett stöd och en digital partner.
, grundare och VD på Miinto anser att det i dag är nödvändigt med en kombination av online och offline där webbshoppar bidrar till mer försäljning offline och tvärt om.
Förhoppningen är att göra det enklare för butiksägare att ta klivet online med en egen webbutik.
– Från start finns det ett antal butiksmallar att välja mellan och dessa ska sedan tämligen enkelt kunna individualiseras och skräddarsys efter behov, säger han.
Handlaren köper ett startpaket. Miinto hjälper till med att sätta upp sajten, design, sökmotoroptimering samt överföring av domän. Sedan tillkommer ett löpande månadsabonnemang.
Miinto.se skapar omsättningen samtidigt som butiken själv driver handeln och de inkommande beställningarna. Lösningen är synkroniserad med Miinto.se, vilket innebär att produkterna är synliga på båda plattformarna, säger Konrad Kierklo.