23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Rekordjul på nätet

I år beräknas svenskarna handla julklappar på nätet för 6,2 miljarder kronor. Det är 1,2 miljarder mer i nätköp inför julen än förra året. – Julen ser ut att bli fröjdefull för många e-handlare i år. Prognosen för årets julhandel på nätet är otroligt stark och allt fler svenskar gör sina julklappsinköp online, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Sifforna kommer från den färska E-barometern, som ges ut av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

E-barometern innehåller ett antal Sifoundersökningar, som konstaterar att var femte konsument att ha handlat flertalet av sina julklappar redan före den 1 december.

Varannan svensk planerar att handla julklappar på nätet i år, en markant ökning från fjolårets 40 procent.

Tre av tio julklappar planeras inhandlas på nätet. I Sifo-svaren uppger de tillfrågade bekvämlighet, tillgänglighet och en önskan om att slippa trängas i julhandeln som främst skäl till nätköpen.

Totalt 6,2 miljarder på nät-julklappar

Under 2015 spenderade svenskarna 5 miljarder på julklappar på nätet. I år beräknar svenskarna att de kommer näthandla julklappar för 6,2 miljarder kronor vilket skulle innebära att julhandeln på nätet ökar med 24 procent.

– E-handeln som försäljningskanal spås ta en hel del andelar under årets mest intensiva försäljningsperiod, från att cirka en fjärdedel av julklappsinköpen gjordes online i fjol till en knapp tredjedel i år, säger

Carin Blom

.

Totalt sett planerar svenska konsumenter handla julklappar för i snitt cirka 3 000 kronor i år. De som avser att e-handla sina julklappar handlar i snitt för cirka 1 800 kronor via nätet.

JULFAKTA UR E-BAROMETERN:

- 3 av 10 julklappar värdemässigt kommer att köpas på nätet i år.

– 6 av 10 e-handelsföretag tror att försäljningen kommer att öka under årets julhandel.

Om E-barometern: E-barometern Q3 2016 baseras på information som samlats in från detaljhandelsföretag i oktober 2016. Totalt 369 företag som säljer varor över internet deltog i mätningen. Företagsmätningen genomfördes i oktober 2016.

Därutöver har fyra konsumentundersökningar genomförts med hjälp av TNS SIFO:s webbpanel.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.08|instance-web02