23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Hårt tekniktryck på tysk handelsmässa

Större än någonsin, både till ytan och antalet uställare. Butiksmässan Euroshop, som den här gången slår upp portarna i Dusseldorf i mars istället för som vanligt i februari, lockar fler utställare än någonsin. Speciellt hårt är trycket på tekniksidan.

Euro Shop anordnas vart tredje år, med systermässan Eurocis som parallellt event varje år.

Den här gången är det dags 5-9 mars, för Düsseldorfmässan som i år firar 50 år och är störst i sitt slag i Europa.

– Fördelen med Euroshop är den stora variationen av produkter som finns under ett och samma tak. Ingen annanstans finns en sådan koncentraton av retailrelevata lösningar. Kombinationen av tekniska lösningar och designkoncept för alla målgrupper, är mässans stora plus, säger

Elke Moebius

, mässans projektledare.

Rekordmässa

För 50-år sedan hade mässan dryga 300 utställare. I mars blir det 2 500.

En av de utställningsavdelningar där trycket är störst är butiksteknik, dit det, liksom till flera andra, finns en kö av hugade utställare.

Besökarna kommer från 100-talet länder och beräknas nästa gång uppgå till runt 110 000. Mässan är alltså större än någonsin.

Två femtedelar av besökarna är tyska, resten kommer från andra länder.

Storsvenskt

Från Sverige kommer ett 30-tal utställare. 2014 kom 1900 svenskar på besök. Intressant i sammanhanget är att svenska butiksutrustningsföretaget Itab är mässans största utställare, när man räknar till ytan.

– Sverige är ett starkt utställarland pa Euroshop. Och mässan växer i takt med intresset, säger

Michèle Faber

på Tysk-Svenska Handelskammaren, som är Messe Düsseldorfs representant i Sverige.

Ramprogram för kunskap

En ny hemsida och en vässad app ska göra besöket på jättemässan smidigt.

Ett omfattande ramprogram komplettera mässutbudet. Bland annat kommer besökarna att få färska trendspaningar, serverade av EHI Retail Institute (ungefär motsvarigheten till svenska Hui). Här kan besökarna borra sig djupare ner i butikstrender som tjänstefiering, internet of things, personliig butiksinredning, robotisering, hur online möter offline och kurerad/utvald shopping.

Denna gång hålls föredrag och workshops i samma byggnad som mässan, och talartiderna är i huvudsak begränsade till 20 minuter.

– Det gör att det ska kännas enkelt att slinka in på ett intressant föredrag, säger Elke Moebius.

Ylva Åkesson

BREAKING
{{ article.headline }}
0.096|instance-web01