23948sdkhjf

Fullt ös i den Nordiska paviljongen

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

På den pågående mässan Mapic i Cannes har en rad nordiska aktörer en gemensam paviljong. På onsdagsförmiddagen var där fullt av besökare som diskuterade etableringar, nya koncept och idéer.

Välbesökt nordisk paviljong på Mapic i Cannes

Dagens Handel träffar Vasakronans Jesper Örtengren i montern. Han berättar att det är femte året för den nordiska paviljongen, där en rad fastighetsägare är representerade, tillsammans med andra intressenter som arkitekter och organisationer som Invest in Scandinavia, Business Sweden och Nordic Council of Shopping Centres, NCSC.

Han säger till Dagens Handel att Mapic är en bra arena att träffa internationella detaljhandlare som är intresserade av den nordiska marknaden.

- Norden är en liten marknad, men den är het och hårt konkurrensutsatt. Poängen med att etablera ett internationellt varumärke i exempelvis Stockholm i stället för att öppna ytterligare en butik i Paris eller London är att den krävande nordiska marknaden är lärorik.Handlarna lär sig mycket eftersom där finns så duktiga konkurrenter, säger han.

Fredrik Elsner på arkitektbyrån Wester + Elsner Arkitekter ser Mapic som en intressant arena - en plats där det pågår intressanta diskussioner och man får en uppfattning om vad som sker runt om i världen.

Pernilla Karvia på retailkonsulten VKTRY är här med sin uppdragsgivare Max hamburgare. Hon noterar att det i år är få retailkedjor som ställer ut, jämfört med tidigare - det är tydligt att det är köpcentrumägarna som konkurrerar om detaljhandlarna. Handlarna nöjer sig med att vara besökare, och de spanar efter de bästa platserna att etablera sig.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

20 butiker ska bort i modekedjan

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Nyhetsbrev

Härligt mycket handel i Almedalen

Arkiv

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

WeSC behöver nytt kapital

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

50 miljoner kronor till start up

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Kappahl på sommarturné med Newbie

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Beijer gör dubbla förvärv

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Hon är moderator för Retaildagen

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.136