23948sdkhjf

Fullt ös i den Nordiska paviljongen

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

På den pågående mässan Mapic i Cannes har en rad nordiska aktörer en gemensam paviljong. På onsdagsförmiddagen var där fullt av besökare som diskuterade etableringar, nya koncept och idéer.

Välbesökt nordisk paviljong på Mapic i Cannes

Dagens Handel träffar Vasakronans Jesper Örtengren i montern. Han berättar att det är femte året för den nordiska paviljongen, där en rad fastighetsägare är representerade, tillsammans med andra intressenter som arkitekter och organisationer som Invest in Scandinavia, Business Sweden och Nordic Council of Shopping Centres, NCSC.

Han säger till Dagens Handel att Mapic är en bra arena att träffa internationella detaljhandlare som är intresserade av den nordiska marknaden.

- Norden är en liten marknad, men den är het och hårt konkurrensutsatt. Poängen med att etablera ett internationellt varumärke i exempelvis Stockholm i stället för att öppna ytterligare en butik i Paris eller London är att den krävande nordiska marknaden är lärorik.Handlarna lär sig mycket eftersom där finns så duktiga konkurrenter, säger han.

Fredrik Elsner på arkitektbyrån Wester + Elsner Arkitekter ser Mapic som en intressant arena - en plats där det pågår intressanta diskussioner och man får en uppfattning om vad som sker runt om i världen.

Pernilla Karvia på retailkonsulten VKTRY är här med sin uppdragsgivare Max hamburgare. Hon noterar att det i år är få retailkedjor som ställer ut, jämfört med tidigare - det är tydligt att det är köpcentrumägarna som konkurrerar om detaljhandlarna. Handlarna nöjer sig med att vara besökare, och de spanar efter de bästa platserna att etablera sig.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Modebolag i konkurs

Bolaget bakom modemärket Jascha har på egen begäran ansökt om konkurs.

Från Nelly till Lyko

Vill bli möblernas Uber

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

Så bygger du en lockande monter

Nyhetsbrev

Så ska Lekextra expandera i Sverige

Letar fler handlare och vill även satsa på e-handel. "Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel."

Arkiv

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Icabanken prisad av Claes-Göran Sylvén

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

Ökad rörelseförlust för Boozt

De är årets europeiska handlare

Designonline byter namn

Ica-bossen manar till lugn om Hemtex-affären: ”Påverkar inte sortimentet”

Handeln tappar framtidstro

Branschprofiler till vår nyhetsstudio – streama intervjuerna live

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Jula: ”Vi ser stor potential i gränshandeln”

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Lidl-butik vid gränsen försenas

Tillfälligt för solglasögonmärke

Bygghemma växer genom förvärv

De prisades under Retail Awards

Elektronikkedjan öppnar butik 171

Stark försäljning i Icabutikerna

Butik 144 för Jysk

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Ica och Kivra i unikt kvittosamarbete

Lämnar Odd Mollys styrelse och tar plats i Vasakronan

Blir vid sin läst – öppnar leksaksbutik

Förändringsexpert till PA Consulting

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115