23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Retailhjältar belönade i Cannes

På Mapic Awards-galan i går kväll belönades de främsta globala detaljhandelskoncepten och handelsplatserna. Inga svenska vinnare denna gång, men några som är välbekanta på den svenska marknaden prisades.
Retailer of the year

blev bilföretaget

Tesla

, som enligt nomineringstexten inte bara är ett bilföretag utan ett energiinnovationsföretag, med missionen att snabba på världens omställning till hållbar energiförsörjning. Bilsäljandet går inte heller i gamla hjulspår utan innehåller ett stort mått av utbildning och vänligt omhändertagande.

Övriga finalister var tyska skoföretaget

Deichmann

välkänt i Sverige och irländska

Primark.

I klassen

Best global expansion

vann holländska

Rituals

som också vunnit svenskarnas hjärtan med sina asiatiskt inspirerade shoppar. Finalist var även brittiska klädkedjan

Superdry

som finns i Mall of Scandinavia och på Hamngatan i Stockholm.

Klassen

Best New Retail Concept

vanns av franska

Zing Pop Culture

som säljer allt som hör till populärkultur - Starwars-prylar, Disney-produkter, Breaking Bad och Game of Thrones mm. Kosmetikföretaget

Nyx cosmetics

, Frankrike, likaledes franska glasskonceptet

Iceroll

och brittiska

Blinerie

, ett snabbmatskoncept som säljer pannkakor var också nominerade.

Bästa Pop-up shopen i världen blev

24 Hour Ejder Club

i London - ett viktorianskt bad, numera omgjort till pop-up där noga utvalt mode får poppa upp.

Bland övriga nominerade fanns

Kikki.K

. Det är en butikskedja som säljer svensk design, startad av svenska

Kristina Karlsson

för tio år sedan. Finalistplatsen knep hon för sin pop-up som förebådade öppningen av hennes butik i Convent Garden i London.

I klassen

Best New Shopping Centra

fanns självklart svenska Mall of Scandinavia bland finalisterna. Nomineringstexten betonas MoS ikoniska status med kombinationen av internationella märken, underhållning och mat.

Vann gjorde dock Italiens största köpcentrum,

Il Centro

i Milano, som med sin blandning av inomhus och utomhusshopping, sina gator, trädgårdar och torg tydligen är någonting alldeles extra.

Ett hederspris gick också till

Westfield World Trade Center

i New York.

Några av de övriga priserna:

BEST REDEVELOPED SHOPPING CENTRE

Wuhan Mall City

- Wuhan, China

BEST OUTLET CENTRE

Outlet Village Belaya Dacha

- Moscow, Russia

BEST RETAIL URBAN PROJECT

Les Docks Village

- Marseille, France



BEST FUTURA SHOPPING CENTRE

Jewel Changi Airport, Singapore

– Singapore

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03