23948sdkhjf

Några varningsord inför shoppinghelgen

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ledande e-handelsföretag världen över laddar upp för ytterligare en ”cyber weekend” (25- 28 november) som kommer spräcka alla rekord. Kevin Day från varumärkesskyddföretaget Mark Monitor manar både handlare och kunder att vara uppmärksamma på förfalskningar i fyndfloden.

I Storbritannien spenderade konsumenterna uppskattningsvis 3.5 miljarder pund under fyradagarsperioden förra året. Enbart under Black Friday ökade handeln på nätet med över en tredjedel, där flera återförsäljare rapporterade sina största rekord någonsin.

Kevin Day på varumärkesskyddsföretaget Mark Monitor påminner dock om att en del av fynden som bjuds ut kan vara rena förfalskningar - försäljningen av förfalskningar står för 7 procent av den globala handeln. Det gäller alltså både för handlare, varumärkesägare och konsumenter att vara försiktiga.

För varumärkesägaren och dennes auktoriserade återförsäljare är det illa på många sätt. Dels får varumärket dåligt rykte om konsumenter betalar dyrt för något som de lurats att tro är en premiumvara – och som sedan visar sig inte hålla måttet, dels går varumärkesägare och återförsäljare miste om försäljningsintäkten.

Både stora och små varumärkesägare måste alltså ta kontroll över sina varumärken.

Varumärkesägare behöver faktiskt upplysa sina kunder om att förfalskningar förekommer på marknaden, och att kunderna ska vara noga med var de handlar, säger Kevin Day.

Han råder också företagen att vara uppmärksamma på hur och var deras varumärken exponeras i butiker och på nätet.

Företagen behöver regelbundet kolla om deras märke finns ute på sajter som företaget inte godkänt, om produkterna säljs via sociala medier eller förekommer i butiker som inte godkänts. Det är också viktigt att hålla koll på sajter som Tradera, Blocket och om produkterna säljs via falska appar.

- Spana också efter varumärkesnamn och loggor som liknar ditt eget, manar han.

När man upptäcker att ens varumärken säljs på oväntade ställen är det dags att göra en koll.

Är sajten/butiken auktoriserad att sälja produkterna? Om inte bör man kolla om produkten verkligen är äkta, och om den i så fall kommits över på legal väg

Han menar att konsumenter är ganska medvetna om problemet med förfalskningar. Men eftersom problemet är så omfattande har det aldrig varit viktigare för shoppare att vara försiktiga och tänka på riskerna med att handla falska varor på nätet.

Kevin Day ger här sju tips för shopping för shoppare så att de ska kunna undvika fällorna:

Priset: Bedragarna blir allt smartare och har börjat inse att det kan vara mer övertygande ju mindre en vara reas ut. Ett bra tips är att alltid söka runt och kontrollera varans rekommenderade pris. Även om varan bara har en liten rabatt som 20 % är det värt att granska hemsidan i sömmarna.

Hemsidan : Vissa hemsidor kan se professionella ut vid första anblick men bedragarna är inte så noga med t.ex. flikarna ”om” eller ”frågor”. Kontrollera noggrant dessa flikar och granska leveransdetaljer för att se var företaget är baserat – går det ihop med företagets detaljer? Kolla på leveransalternativen, mindre trovärdiga sidor brukar vanligtvis inte bry sig om detta och sök även på den registrerade postadressen, äkta sidor har en registrerad adress.

Säkra betalningar: Så fort du ombeds uppge inloggningsuppgifter eller kreditkortsuppgifter ska sidan omfattas av en ”Secure Sockets Layer”-uppkoppling (SLL). En symbol som ser ut som ett lås kommer då att synas i adressfältet när SSL-uppkopplingen är aktiv. I vissa webbläsare börjar adressen med https:// vilket också är ett tecken på en säker sida.

Retur och integritetspolicy: Dessa står tydligt på en pålitlig sida. En samvetsgrann återförsäljare skulle naturligtvis erbjuda alternativ för hur du kan annullera en order och var du kan skicka tillbaka varorna. Bedragare investerar vanligtvis inte tiden att skapa en tydlig och stark integritetspolicy så om det inte finns någon på sidan bör du vara på din vakt.

Webbadressen: En sida som försöker efterapa ett varumärkes sida, eller så kallad ”cybersquatting” ökar allt mer. När du gör en första sökning på varumärkets namn kontrollera noga länkens stavning, även hemsidans URL på själva sajten. Börjar adressen med https://, är det ”s”:et som berättar att det är en säker sida. En del stora varumärken har även dedikerade undersidor på för att kontrollera om en återförsäljare är auktoriserad eller inte.

Marknadsplatser på nätet. Även om marknadsplatsen i sig är ett varumärke du känner till, kontrollera säljarens omdömen eller försök hitta forum där du kan prata med andra säljare och användare innan du lägger en order.

Var försiktig med sociala medier: E-handlare expanderar allt mer via digitala kanaler, något som bedragare, ”brandjackers” och förfalskare också utnyttjar genom att låtsas vara ett varumärke i sociala medier. Räckvidden, transparensen och de virala egenskaperna som omger sociala medier gör det till en perfekt spelplan för bedragare att utnyttja varumärken, något som också återspeglas på andra områden, t.ex. med falska appar. I dessa fall speglar bedragarna varumärkenas appar för att fånga upp ovetande konsumenter. Alla konsumenter bör vara medvetna om mängderna falska varor som finns i hela det digitala ekosystemet – inte bara på marknadsplatser och märkeshemsidor.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Apoteket spränger gränsen i Töcksfors

Kronkursen fortsätter pressa modehandeln

Färre nya H&M-butiker än planerat

Pilot: Nets testar swishmodul i butiksmiljö

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet med ny kraft

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Nyhetsbrev

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

Arkiv

20 butiker ska bort i modekedjan

Härligt mycket handel i Almedalen

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

WeSC behöver nytt kapital

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

50 miljoner kronor till start up

Kappahl på sommarturné med Newbie

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

NA-KD öppnar pop up i Mos

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Hon är moderator för Retaildagen

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.174