23948sdkhjf

Några varningsord inför shoppinghelgen

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ledande e-handelsföretag världen över laddar upp för ytterligare en ”cyber weekend” (25- 28 november) som kommer spräcka alla rekord. Kevin Day från varumärkesskyddföretaget Mark Monitor manar både handlare och kunder att vara uppmärksamma på förfalskningar i fyndfloden.

I Storbritannien spenderade konsumenterna uppskattningsvis 3.5 miljarder pund under fyradagarsperioden förra året. Enbart under Black Friday ökade handeln på nätet med över en tredjedel, där flera återförsäljare rapporterade sina största rekord någonsin.

Kevin Day på varumärkesskyddsföretaget Mark Monitor påminner dock om att en del av fynden som bjuds ut kan vara rena förfalskningar - försäljningen av förfalskningar står för 7 procent av den globala handeln. Det gäller alltså både för handlare, varumärkesägare och konsumenter att vara försiktiga.

För varumärkesägaren och dennes auktoriserade återförsäljare är det illa på många sätt. Dels får varumärket dåligt rykte om konsumenter betalar dyrt för något som de lurats att tro är en premiumvara – och som sedan visar sig inte hålla måttet, dels går varumärkesägare och återförsäljare miste om försäljningsintäkten.

Både stora och små varumärkesägare måste alltså ta kontroll över sina varumärken.

Varumärkesägare behöver faktiskt upplysa sina kunder om att förfalskningar förekommer på marknaden, och att kunderna ska vara noga med var de handlar, säger Kevin Day.

Han råder också företagen att vara uppmärksamma på hur och var deras varumärken exponeras i butiker och på nätet.

Företagen behöver regelbundet kolla om deras märke finns ute på sajter som företaget inte godkänt, om produkterna säljs via sociala medier eller förekommer i butiker som inte godkänts. Det är också viktigt att hålla koll på sajter som Tradera, Blocket och om produkterna säljs via falska appar.

- Spana också efter varumärkesnamn och loggor som liknar ditt eget, manar han.

När man upptäcker att ens varumärken säljs på oväntade ställen är det dags att göra en koll.

Är sajten/butiken auktoriserad att sälja produkterna? Om inte bör man kolla om produkten verkligen är äkta, och om den i så fall kommits över på legal väg

Han menar att konsumenter är ganska medvetna om problemet med förfalskningar. Men eftersom problemet är så omfattande har det aldrig varit viktigare för shoppare att vara försiktiga och tänka på riskerna med att handla falska varor på nätet.

Kevin Day ger här sju tips för shopping för shoppare så att de ska kunna undvika fällorna:

Priset: Bedragarna blir allt smartare och har börjat inse att det kan vara mer övertygande ju mindre en vara reas ut. Ett bra tips är att alltid söka runt och kontrollera varans rekommenderade pris. Även om varan bara har en liten rabatt som 20 % är det värt att granska hemsidan i sömmarna.

Hemsidan : Vissa hemsidor kan se professionella ut vid första anblick men bedragarna är inte så noga med t.ex. flikarna ”om” eller ”frågor”. Kontrollera noggrant dessa flikar och granska leveransdetaljer för att se var företaget är baserat – går det ihop med företagets detaljer? Kolla på leveransalternativen, mindre trovärdiga sidor brukar vanligtvis inte bry sig om detta och sök även på den registrerade postadressen, äkta sidor har en registrerad adress.

Säkra betalningar: Så fort du ombeds uppge inloggningsuppgifter eller kreditkortsuppgifter ska sidan omfattas av en ”Secure Sockets Layer”-uppkoppling (SLL). En symbol som ser ut som ett lås kommer då att synas i adressfältet när SSL-uppkopplingen är aktiv. I vissa webbläsare börjar adressen med https:// vilket också är ett tecken på en säker sida.

Retur och integritetspolicy: Dessa står tydligt på en pålitlig sida. En samvetsgrann återförsäljare skulle naturligtvis erbjuda alternativ för hur du kan annullera en order och var du kan skicka tillbaka varorna. Bedragare investerar vanligtvis inte tiden att skapa en tydlig och stark integritetspolicy så om det inte finns någon på sidan bör du vara på din vakt.

Webbadressen: En sida som försöker efterapa ett varumärkes sida, eller så kallad ”cybersquatting” ökar allt mer. När du gör en första sökning på varumärkets namn kontrollera noga länkens stavning, även hemsidans URL på själva sajten. Börjar adressen med https://, är det ”s”:et som berättar att det är en säker sida. En del stora varumärken har även dedikerade undersidor på för att kontrollera om en återförsäljare är auktoriserad eller inte.

Marknadsplatser på nätet. Även om marknadsplatsen i sig är ett varumärke du känner till, kontrollera säljarens omdömen eller försök hitta forum där du kan prata med andra säljare och användare innan du lägger en order.

Var försiktig med sociala medier: E-handlare expanderar allt mer via digitala kanaler, något som bedragare, ”brandjackers” och förfalskare också utnyttjar genom att låtsas vara ett varumärke i sociala medier. Räckvidden, transparensen och de virala egenskaperna som omger sociala medier gör det till en perfekt spelplan för bedragare att utnyttja varumärken, något som också återspeglas på andra områden, t.ex. med falska appar. I dessa fall speglar bedragarna varumärkenas appar för att fånga upp ovetande konsumenter. Alla konsumenter bör vara medvetna om mängderna falska varor som finns i hela det digitala ekosystemet – inte bara på marknadsplatser och märkeshemsidor.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Nyhetsbrev

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.119