Kartläggningen som nätbetalningsföretaget Payson låtit göra visar att Stockholm och Göteborg visserligen leder utvecklingen, men även i länen Jämtland, Uppsala, Halland och Jönköping lever digital entreprenörsanda starkt.
Payson skriver i ett pressmeddelande att Sverige ofta lyfts fram som ett föregångsland för unga digitala entreprenörer och att internethandeln växer så att det knakar. Payson har låtit kartlägga var i landet som flest unga, mellan 18 och 35 år, väljer att öppna e-handelsbutiker.
Kartläggningen består av data från Allabolag.se och befolkningsstatistik från SCB där Payson tagit fram ett indexvärde för att möjliggöra en jämförelse mellan län.
Resultatet visar att intresset för att skapa e-handelsföretag är som störst i storstadsregionerna då Stockholm, Göteborg och Malmö toppar listan.
Ungas intresse för att starta e-handel är som lägst i Norrbotten, Gävleborg och Västerbotten. Kartläggningen visar också att en klar majoritet av de unga e-handelsföretagarna är män. I hela landet ligger andelen kvinnor på 40 procent.
I Kalmar är endast 23 procent av e-handelsföretagarna kvinnor.
Det är bara i två län som majoriteten av de unga e-handlarna är kvinnor, Gotland 62 procent och Södermanland 51 procent, och i Halland är fördelningen helt jämn.
– Den svenska e-handeln väntas omsätta nästan 60 miljarder kronor under 2016 och den växer med tiotals procent varje år. Att starta e-handelsföretag har aldrig varit lättare och med de låga initiala kostnaderna vågar många unga över hela landet ta chansen att driva eget online, säger
, marknadschef på Payson i pressmeddelandet.
Hon framhåller dock att den ökade konkurrensen höjer kraven på företagen, och för att locka kunder behöver e-handlare därför inte bara erbjuda unika och kvalitativa produkter utan också trygga och enkla betallösningar.