23948sdkhjf

Black friday-shopping på arbetstid

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Black friday slog rekord, både i volym och i omsättning. Allt enligt statistk från DIBS och Prisjakt.

Nätbetalaktören DIBS har tillsammans med Prisjakt undersökt svensk e-handel under hela dygnet för Black friday.

Data baserat på faktiska transaktioner, alltså enskilda köp, liksom omsättning hos svenska webbutiker, visade att volymen ökade med 21 procent respektive 59 procent jämfört med föregående års Black friday.

– Något annat än nytt e-handelsrekord hade vi inte väntat oss. Att Black friday på nätet kommer fortsätta öka under många år är för mig en självklarhet, och säkert också för alla som stressade runt i överfulla butiker för att leta bra erbjudanden, säger Daniel Larsson , ‎vice vd på DIBS.

Svenskarna kastade sig på tangenterna när dygnet slog över till Black friday. Klockan 01-02 ökade transaktionerna/köpen med 83 procent, vilket också var den timme med klart störst skillnad i procent från i fjol.

Klockan 9-10 var dock timmen med flest enskilda köp och totalt sex procent av all handel, med nästan tiotusen fler inköp än den största timmen i fjol som var kl 22.Timmen mellan 20-21 noterade näst flest köp/transaktioner under dygnet och stod också för närmare 6 procent av all handel.

Sett över hela dygnets timmar så var handeln dock jämt fördelad med omkring 4-5 procent av all handel per timme. Endast mitt i natten skiljer det sig med omkring 2 procent per timme, liksom topparna enligt ovan på 6 procent. Varukategorier som stack ut med extra mycket köptryck var hobby, sport, kläder och hälsa/skönhet. Allt enligt DIBS data.

– Det är intressant att se att Black friday tar riktig fart först under arbetstid då flest antal köp sker mellan kl 9-10. Kanske kommer vi under kommande år se en debatt kring just detta. Vi kan också se att konsumenterna i år står startklara vid tolvslaget till Black Friday. Den största ökningen av köp skedde i inledningen av Black Friday vilket tyder på att många valde att sitta uppe för att kunna ta del av erbjudandena. Dessutom kunde vi se att fler gick upp tidigt på morgonen för att handla än tidigare år, säger Daniel Larsson ,.

Prisjakt såg en ökning om 74 procent i antal klick från Prisjakt ut till e-handlare, och jämfört med en genomsnittlig fredag i november var ökningen 584 procent.

De kategorier som genererade störst intresse räknat i antal klick var datorer och datorpryslar, ljud och bild och spel och spelkonsoler.

– De populäraste specifika produkterna var under gårdagen Playstation 4, Bose Quitecomfort 35 och en 60-tums tv från Samsung. Att fynda elektronikvaror, och framför allt något dyrare sådana, är alltså fortsatt uppskattat under Black friday även detta år, säger Carl Vult von Steyern , Sverigechef på Prisjakt.

Fakta om undersökningen: DIBS data är baserad på faktiska transaktioner dvs köp och omsättning hos tusentals svenska webbutiker som är anslutna till DIBS. DIBS säger sig använda "ett bra och representativt urval för att kunna jämföra mot föregående år".

Prisjakt samlar in data från 6302 butiker i Sverige och jämför 10 330 000 priser på 1 412 000 produkter och 3 870 000 egenskaper Under Black friday hade Prisjakt 787 769 användare som kollade pris innan köp.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lagerhaus öppnar pop up-butik

Team Sportia ut – Systembolaget in

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

5 tips som lyfter upplevelsen vid provrummen

Nyhetsbrev

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Arkiv

Em Home växer med fyra butiker

Jysks grundare avliden – ”Vi har mist en enastående köpman”

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

Nelly söker ny logistiklösning

Elon och Hemmy gör slut

Stark sommar för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Fortsatt trögt för Odd Molly

Så sålde Björn Borg

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Här stänger H&M

Minskad försäljning för convenience

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Bygghandeln omsätter mer

Butik för Brothers i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.148