23948sdkhjf

Black friday-shopping på arbetstid

Black friday slog rekord, både i volym och i omsättning. Allt enligt statistk från DIBS och Prisjakt.
Nätbetalaktören DIBS har tillsammans med Prisjakt undersökt svensk e-handel under hela dygnet för Black friday.

Data baserat på faktiska transaktioner, alltså enskilda köp, liksom omsättning hos svenska webbutiker, visade att volymen ökade med 21 procent respektive 59 procent jämfört med föregående års Black friday.

– Något annat än nytt e-handelsrekord hade vi inte väntat oss. Att Black friday på nätet kommer fortsätta öka under många år är för mig en självklarhet, och säkert också för alla som stressade runt i överfulla butiker för att leta bra erbjudanden, säger Daniel Larsson , ‎vice vd på DIBS.

Svenskarna kastade sig på tangenterna när dygnet slog över till Black friday. Klockan 01-02 ökade transaktionerna/köpen med 83 procent, vilket också var den timme med klart störst skillnad i procent från i fjol.

Klockan 9-10 var dock timmen med flest enskilda köp och totalt sex procent av all handel, med nästan tiotusen fler inköp än den största timmen i fjol som var kl 22.Timmen mellan 20-21 noterade näst flest köp/transaktioner under dygnet och stod också för närmare 6 procent av all handel.

Sett över hela dygnets timmar så var handeln dock jämt fördelad med omkring 4-5 procent av all handel per timme. Endast mitt i natten skiljer det sig med omkring 2 procent per timme, liksom topparna enligt ovan på 6 procent. Varukategorier som stack ut med extra mycket köptryck var hobby, sport, kläder och hälsa/skönhet. Allt enligt DIBS data.

– Det är intressant att se att Black friday tar riktig fart först under arbetstid då flest antal köp sker mellan kl 9-10. Kanske kommer vi under kommande år se en debatt kring just detta. Vi kan också se att konsumenterna i år står startklara vid tolvslaget till Black Friday. Den största ökningen av köp skedde i inledningen av Black Friday vilket tyder på att många valde att sitta uppe för att kunna ta del av erbjudandena. Dessutom kunde vi se att fler gick upp tidigt på morgonen för att handla än tidigare år, säger Daniel Larsson ,.

Prisjakt såg en ökning om 74 procent i antal klick från Prisjakt ut till e-handlare, och jämfört med en genomsnittlig fredag i november var ökningen 584 procent.

De kategorier som genererade störst intresse räknat i antal klick var datorer och datorpryslar, ljud och bild och spel och spelkonsoler.

– De populäraste specifika produkterna var under gårdagen Playstation 4, Bose Quitecomfort 35 och en 60-tums tv från Samsung. Att fynda elektronikvaror, och framför allt något dyrare sådana, är alltså fortsatt uppskattat under Black friday även detta år, säger Carl Vult von Steyern , Sverigechef på Prisjakt.

Fakta om undersökningen: DIBS data är baserad på faktiska transaktioner dvs köp och omsättning hos tusentals svenska webbutiker som är anslutna till DIBS. DIBS säger sig använda "ett bra och representativt urval för att kunna jämföra mot föregående år".

Prisjakt samlar in data från 6302 butiker i Sverige och jämför 10 330 000 priser på 1 412 000 produkter och 3 870 000 egenskaper Under Black friday hade Prisjakt 787 769 användare som kollade pris innan köp.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078