23948sdkhjf

Black friday-shopping på arbetstid

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Black friday slog rekord, både i volym och i omsättning. Allt enligt statistk från DIBS och Prisjakt.

Nätbetalaktören DIBS har tillsammans med Prisjakt undersökt svensk e-handel under hela dygnet för Black friday.

Data baserat på faktiska transaktioner, alltså enskilda köp, liksom omsättning hos svenska webbutiker, visade att volymen ökade med 21 procent respektive 59 procent jämfört med föregående års Black friday.

– Något annat än nytt e-handelsrekord hade vi inte väntat oss. Att Black friday på nätet kommer fortsätta öka under många år är för mig en självklarhet, och säkert också för alla som stressade runt i överfulla butiker för att leta bra erbjudanden, säger Daniel Larsson , ‎vice vd på DIBS.

Svenskarna kastade sig på tangenterna när dygnet slog över till Black friday. Klockan 01-02 ökade transaktionerna/köpen med 83 procent, vilket också var den timme med klart störst skillnad i procent från i fjol.

Klockan 9-10 var dock timmen med flest enskilda köp och totalt sex procent av all handel, med nästan tiotusen fler inköp än den största timmen i fjol som var kl 22.Timmen mellan 20-21 noterade näst flest köp/transaktioner under dygnet och stod också för närmare 6 procent av all handel.

Sett över hela dygnets timmar så var handeln dock jämt fördelad med omkring 4-5 procent av all handel per timme. Endast mitt i natten skiljer det sig med omkring 2 procent per timme, liksom topparna enligt ovan på 6 procent. Varukategorier som stack ut med extra mycket köptryck var hobby, sport, kläder och hälsa/skönhet. Allt enligt DIBS data.

– Det är intressant att se att Black friday tar riktig fart först under arbetstid då flest antal köp sker mellan kl 9-10. Kanske kommer vi under kommande år se en debatt kring just detta. Vi kan också se att konsumenterna i år står startklara vid tolvslaget till Black Friday. Den största ökningen av köp skedde i inledningen av Black Friday vilket tyder på att många valde att sitta uppe för att kunna ta del av erbjudandena. Dessutom kunde vi se att fler gick upp tidigt på morgonen för att handla än tidigare år, säger Daniel Larsson ,.

Prisjakt såg en ökning om 74 procent i antal klick från Prisjakt ut till e-handlare, och jämfört med en genomsnittlig fredag i november var ökningen 584 procent.

De kategorier som genererade störst intresse räknat i antal klick var datorer och datorpryslar, ljud och bild och spel och spelkonsoler.

– De populäraste specifika produkterna var under gårdagen Playstation 4, Bose Quitecomfort 35 och en 60-tums tv från Samsung. Att fynda elektronikvaror, och framför allt något dyrare sådana, är alltså fortsatt uppskattat under Black friday även detta år, säger Carl Vult von Steyern , Sverigechef på Prisjakt.

Fakta om undersökningen: DIBS data är baserad på faktiska transaktioner dvs köp och omsättning hos tusentals svenska webbutiker som är anslutna till DIBS. DIBS säger sig använda "ett bra och representativt urval för att kunna jämföra mot föregående år".

Prisjakt samlar in data från 6302 butiker i Sverige och jämför 10 330 000 priser på 1 412 000 produkter och 3 870 000 egenskaper Under Black friday hade Prisjakt 787 769 användare som kollade pris innan köp.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Handelsområdet växer

Frifräsare öppnar nytt i köpcentrum

XXLs vd lämnar - efter 18 dagar

Nådde inte försäljningsmål

Butiksetableringar och kampanjer kostade för Kappahl och den jämförbara försäljningen minskade under första kvartalet.

Hämtlådor lanseras i Litauen

Jollyroom får Nordens största e-handelslager

Efter de senaste årens expansion ska Jollyroom nu centralisera lagerverksamheten i en jätteanläggning.

Nyhetsbrev

Ikea skjuter upp varuhus

Arkiv

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

Allt fler kasserar kassarna

”Inför nationellt tiggeriförbud i stället”

Svensk Handel välkomnar Vellinges tiggeriförbud men vill snarare se ett bredare krafttag.

På nytt jobb
Han ska fixa recepten på Kronans Apotek

Rekryterar ny chef för recept och tjänster.

På nytt jobb
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Här öppnar XXL

Handlarna tappar tron till jul

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, anser Paypal.

Energidryck kan komma att begränsas

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Flera finalister i marknadsföringstävling

Dole säljer i Sverige och Finland

Lyko börjar med paketskåp

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Betaltjänsten Glase lägger ner

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

Julklappar för 23 miljarder

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134