23948sdkhjf

E-handelsrekord på Black Friday

Betalväxeln Dibs har tillsammans med Prisjakt undersökt försäljningen under Black Friday-dygnet.
Black Friday slog som väntat nytt e-handelsrekord i Sverige. Enligt statistik från Dibs ökade volymen i inköp på nätet med 21 procent och omsättningen med 59 procent.

Dibs data är baserad på faktiska transaktioner alltså köp och omsättning hos tusentals svenska webbutiker som är anslutna till betalväxeln. Man använder ett representativt urval för att kunna jämföra mot föregående år.

Prisjakts data visar att Black Friday jämfört med 2015 ökade med 74 procent räknat i antal klick från Prisjakt ut till e-handlare.

Under Black Friday hade Prisjakt 787 769 användare som kollade pris innan köp.

Dibs data visar att volymen i svenska webbutiker ökade med 21 procent och att omsättningen ökade med 59 procent jämfört med föregående års Black Friday.

– Något annat än nytt e-handelsrekord hade vi inte väntat oss. Att Black Friday på nätet kommer fortsätta öka under många år är för mig en självklarhet, och säkert också för alla som stressade runt i överfulla butiker för att leta bra erbjudanden, säger Daniel Larsson , ‎vice vd på Dibs i ett pressmeddelande.

Dibs data visar att svenskarna stod startklara redan när dygnet slog över till Black Friday. Klockan 01-02 ökade transaktionerna/köpen med 83 procent, vilket också var den timme med klart störst skillnad i procent från i fjol. Klockan 9-10 var dock timmen med flest enskilda köp och totalt sex procent av all handel, med nästan tiotusen fler inköp än den största timmen i fjol som var kl 22.Timmen mellan 20-21 noterade näst flest köp/transaktioner under dygnet och stod också för närmare 6 procent av all handel. Sett över hela dygnets timmar så var handeln dock jämt fördelad med omkring 4-5 procent av all handel per timme. Endast mitt i natten skiljer det sig med omkring 2 procent per timme, liksom topparna enligt ovan på 6 procent. Varukategorier som stack ut med extra mycket köptryck var hobby, sport, kläder och hälsa/skönhet.

– Det är intressant att se att Black Friday tar riktig fart först under arbetstid då flest antal köp sker mellan kl 9-10. Kanske kommer vi under kommande år se en debatt kring just detta. Vi kan också se att konsumenterna i år står startklara vid tolvslaget till Black Friday. Den största ökningen av köp skedde i inledningen av Black Friday vilket tyder på att många valde att sitta uppe för att kunna ta del av erbjudandena. Dessutom kunde vi se att fler gick upp tidigt på morgonen för att handla än tidigare år, säger Daniel Larsson.

Prisjakts data visar att Black Friday jämfört med 2015 ökade med 74 procent räknat i antal klick från Prisjakt ut till e-handlare. Jämfört med en genomsnittlig fredag i november 2016 är ökningen 584 procent. De kategorier som genererade störst intresse räknat i antal klick var datorer & delar, ljud & bild samt spel & spelkonsoler

– Black Friday fortsätter slå alla rekord. De populäraste specifika produkterna var under gårdagen Playstation 4, Bose Quitecomfort 35 och en 60-tums tv från Samsung. Att fynda elektronikvaror, och framför allt något dyrare sådana, är alltså fortsatt uppskattat under Black Friday även detta år, säger Carl Vult von Steyern , Sverigechef på Prisjakt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109