23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Åhléns Lucia väckte näthat

Ett mörkhyat barn i luciautstyrsel rörde upp en storm på Åhléns facebooksida med 200 ilskna kommentarer.Men strax sköljdes hatet över av kärlekspepp.


Väcker ilska men också kärlek

Åhléns har på senare tid haft ambitionen att deras reklam ska vara normbrytande.

I förra veckan presenterade Åhléns sin Luciareklam, som består av en bild på ett icke-vitt barn i Luciakläder. Bilden är dessutom könsneutral - det går inte att avgöra om bilden föreställer en liten pojke eller en liten flicka.

Tidningen Dagens Media skriver att kommentarsfälten på Åhléns Facebooksida i helgen fylldes med rasistiska påhopp när företaget valde att ha ett icke-vitt barn i årets Lucia-reklam.

Dagens Handel väljer att inte citera några av dem.

Snart kom dock en motreaktion som dränkte näthatet och över 20.000 gilla-markeringar och nära 10.000 positiva kommentarer har strömmat in.

Weronika Nilsson

, kommunikationschef på Åhléns, säger till

Nyheter24

att företaget vill visa att alla barn kan vara lucior.

– Det är oerhört stötande att se dessa hatfulla kommentarer, och helt stick i stäv med det som Åhléns står för. De hatfulla kommentarerna har under dagen hamnat i skymundan av en motreaktion från människor som vill sprida ljus. En fantastisk våg av kärleksfulla kommentarer har strömmat in där människor hyllar vår fina Lucia. Det visar att vi är många som vill stå upp för viktiga värderingar om inkludering och öppenhet, säger hon.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|