23948sdkhjf

Joy gladde MQ

MQ-koncernens jämförbara försäljning minskade mer än vad marknaden gjorde under perioden september till november. MQ-kedjan tyngde samtidigt som nyförvärvade Joy vägde upp.
Det framgår av rapporten för det första kvartalet.

Koncernens försäljning minskade med 5,4 procent under perioden, att ställa mot marknaden nedgång om drygt 2 procent. I MQ, numera ett av två affärsområden, backade den jämförbara försäljningen med 7,4 procent. MQ står för 84 procent av koncernens intäkter.

" I en kampanjdriven marknad väljer vi att se över kampanjplanen till förmån för ett högre kundvärde, vilket skall leda till en högre bruttomarginal och ökad lönsamhet", skriver MQ:s vd Christina Ståhl om affärsområdet.

Joy, som förvärvades förra våren, redovisar samtidigt en försäljningsökning om 6,5 procent i jämförbara termer.

"Glädjande är att vi redan under första kvartalet ser en positiv utveckling för Joy. Försäljningen ökar i såväl kedjans butiker som i e-handeln. Den ökade försäljningen i Joy har uppnåtts med relativt sett begränsade insatser. Ett nytt effektivt, resurssnålt och skalbart butikskoncept har tagits fram till en låg kostnad", skriver Christina Ståhl.

Noterbart är även att Joys bruttomarginal uppgick till 72 procent, något som bidrog att höja koncernens bruttomarginal till 63 procent, upp från cirka 60 motsvarande period 2016.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094