23948sdkhjf

Så går julhandeln i realtid

Ett nytt index visar vilka kategorier och vilka företag som toppar nu när julhandeln går in i slutspurten.
Det nyligen lanserade Wrapp Market Share Index visar hur konsumtionen ser ut och vilka företag som toppar dagarna innan julafton. Indexet är baserat på den data Wrapp besitter genom alla miljontals transaktioner från svenska användare som laddat ner Wrapp-appen.

Wrapp Market Share Index visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag, och det går att följa totalt eller fördelat per bransch. Genom att välja en av 13 olika kategorier, exempelvis Fashion eller Tech kan man se vad som händer i den egna branschen.

Siffrorna visar en rejäl ökning inom kategorin Kids & Toys, som ökat med närmare 90 procent i december jämfört med en vanlig månad.

Home & Garden står för 14 procent av den totala konsumtionen, där Åhlens och Clas Ohlson ligger i framkant.

H&M fortsätter vara störst inom Fashion, följt av Lindex och KappAhl.

Health & Beauty ökar med över 13 procent och där ser Kicks ut att plocka mest andelar.

Snabbmaten tappar mark till de mindre krogarna och Systembolaget ökar kraftigt.

Även välgörenhetsorganisationer som Rädda Barnen och Röda korset ökar i andelar, vilket är naturligt i och med att julen är givandets tid.

Motor och Travel är de två kategorier som tappar mest i andelar, vilket sannolikt har att göra med att bilreparationen och resan redan är betalda inför julen.

Den största utgiften utgörs av mat. Groceries, står för 27 konsumentenas av konsumenternas månatliga köp varje månad, och samma sak gäller för december. Skillnaden är att man denna månad köper mer av allt.

Vinnarna just nu är Citygross och ICA Maxi som ökar sin andel mest.

– Vårt index över Market Share ger handlaren informationen som krävs för att fatta rätt beslut på kort tid, och möjlighet att följa utvecklingen dagen efter en aktivitet. Vi ser att vårt index kommer öka i värde i en tid då det ställs allt högre krav på informationen vi konsumerar och det tar inte lång tid innan en nyhet blir inaktuell. Att driva företag idag kräver att du är flexibel och lyhörd, Wrapps index ger företag bättre förutsättningar att ligga i framkant, säger Aage Reerslev , medgrundare och vd för Wrapp.

Hos handlarna finns ett vaknande intresse:

–Det är intressant att vi i realtid kan ta del av omsättningsandel i relation till marknaden i stort, säger Sema Schmidt , marknadschef på Clas Ohlson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078