23948sdkhjf

Kappahl tar Newbie till nya marknader

Kappahls utvärdering av Newbie Stores är nu klar och det fristående butikskonceptet ska rullas ut på bolagets samtliga marknader. För innevarande verksamhetsår är siktet inställt på att i alla fall fördubbla antalet Newbie-butiker.

Det säger Kappahls vd Danny Feltman till Nyhetsbyrån Direkt.


Utvärderingen av Kappahls två fristående butikskoncept och deras framtid är nu delvis klar. Bilden har klarnat när det gäller expansionen för Newbie Stores medan Hampton Republic 27 fortfarande utvärderas.


Newbie till Polen och Finland


Under det första kvartalet öppnades tre nya Newbie Stores vilket lyfter det totala antalet butiker till sju stycken, främst i Sverige men även i Norge.


– Nu har vi bestämt oss för att fortsätta även i Polen och Finland eftersom vi ser att det fungerar bra och att mottagandet har varit väldigt bra i de butiker vi hittills öppnat. Nu kommer vi att öppna vidare i våra samtliga fyra marknader och sedan får det visa sig om vi längre fram går utanför våra fyra existerande marknader, säger Danny Feltman.


Vd:n pekar på vikten att hitta rätt butikslägen och att det därför inte går att lämna några långa prognoser för Newbies expansion. I det kortare perspektivet, innevarande verksamhetsår som sträcker sig till och med augusti 2017, är bedömningen enligt Danny Feltman ytterligare sju till tio butiker.


Hampton Republic utvärderas


Utvärderingen av Hampton Republic 27, som hittills har två butiker, fortsätter dock och här är konceptets överlevnad en mer öppen fråga.


– Där är det lite mera krångligt eftersom vi har några operationella saker som vi vill göra bättre och tydligare. Där är det inte så klockrent som med Newbie så jobbet att se över hur en eventuell utrullning ska se ut fortgår, säger Danny Feltman.


Butikerna uppgraderas


Under det första kvartalet uppgraderades 15 Kappahl-butiker. Det innebär att totalt cirka 60 butiker nu har uppgraderats med det nya konceptet "For You" eller byggts om.


– Vi har lagt en plan för de kommande tre åren där vi kommer uppgradera butikerna och även i vissa fall bygga om för konceptet For You, där vi tycke det är rimligt att göra den investeringen, säger Danny Feltman.


Skär i Polen


Upprensningen i den polska verksamheten fortsätter och antalet butiker är nu nere i 32 stycken.


Planen är att ha runt 23-24 butiker kring årsskiftet 2016/2017 och Kappahl håller fast vid att Polen ska redovisa svarta siffror när det tredje kvartalet inleds i mars nästa år. Den polska förlusten har minskat stadigt och i det första kvartalet redovisades ett rörelseresultat på -6 miljoner kronor (-12).


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063