Svensk Handel Stil har undersökt hur försäljningen i kläd- respektive skohandeln hittills sett ut i årets julhandel, 1 december-21 december.
Mätningen visar att försäljningen av kläder har minskat med 1,9 procent och att försäljningen av skor har minskat med 7,6 procent, jämfört med samma period föregående år.
Siffrorna mäter försäljningen i jämförbara enheter och i löpande priser.
– November fick ju en rejäl skjuts av Black friday som vi nu ser resultatet av. I stället för en ökad försäljning har vi fått en omfördelning, förmodligen med lägre marginaler som följd, säger
Mikael Sandström.
Skohandelns stora tapp får också ses som en reaktion på den extremt stora ökningen på 21,5 procent i november, menar Mikael Sandström och fortsätter:
– Fler försäljningsdagar i mellandagarna ter sig på pappret som en möjlighet att öka försäljningen men färre tar ledigt, vilket motverkar mellandagshandeln. Så i huvudsak tror jag att de här siffrorna står sig månaden ut och då hamnar vi på årsbasis på strax över noll procents försäljningstillväxt. Med tanke på prisökningarna under året betyder det en minskad volym för modehandeln.
Utveckling 1-21 december 2016 Prognos december 2016Prognoshelåret 2016*Butiker Kläder