23948sdkhjf

Nu är det julhandelsrekord igen

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Som väntat: julhandelsrekord igen. Julhandeln i fysiska butiker ökade med 6 procent och på nätet med 28 procent i omsättning, enligt färska siffror från Dibs och Nets.

DIBS har tillsammans med moderbolaget och betalkoncernen Nets undersökt utfallet för den svenska julhandeln.

Från den "officiella starten" med Black Friday 25 november fram till och med julafton så ökade handeln i fysiska butiker med 6 procent och på nätet med 28 procent i omsättning jämfört med motsvarande period ifjol.

Fysiska butiker ökar måttligt men slår nytt rekord
Julhandeln i svenska butiker accelerade något från mitten på december och ända fram till julafton.

Totalt sett noterades en tillväxt med nytt rekord, där handeln ökade med 6 procent i kortomsättning och 9 procent i transaktioner jämfört med motsvarande period ifjol. Genomsnittsköpet minskade, men endast något: 368 kronor i år jämfört med 381 kronor ifjol.

På själva julafton så ökade handeln ännu mer, 7 procent mer jämfört med ifjol.

– Det är glädjande att även handeln ifysiska butiker ökar och slår nya rekord, trots en kraftigt ökande e-handel. Vi ser att man handlar ända fram till och med julafton där det till och med ökar mest. Vi ser också att readagarna på nätet som varit väldigt framgångsrika tar viss handel från butiker, säger Patrick Höijer , vice vd på Nets i Sverige.

Stark tillväxt för e-handeln

E-handeln i Sverige noterade en mycket stark tillväxt för årets julhandel och ökade med 28 procent i omsättning och drygt 52 procent i antalet transaktioner jämfört med motsvarande period ifjol.

Genomsnittsköpet minskade dock en del: 562 kronor i år jämfört med 672 kronor ifjol. Detta indikerar att svenskarna köper fler saker för mindre summor, men också att det har varit ett stort fokus på rea.

Black Friday som ökade markant i år (59 procent i omsättning) är numera mycket viktig för svensk e-handel eftersom den står för den största försäljningen under hela året, konstateras i rapporten.

Black Friday "dopar"

Tidigare har höjdpunkten kommit två veckor innan jul men nu ligger den alltså långt tidigare. Det kan innebära att konsumenterna har fler dagar på sig att julhandla vilket uppmuntrar till ökad konsumtion.

– I år har julhandeln på nätet fått sitt eget dopningsmedel genom Black Friday och tack vare denna rekordstart slår den totala julhandeln på nätet ett kraftigt rekord, säger Daniel Larsson , ‎vice vd på DIBS och fortsätter:

– Naturligtvis finns det andra underliggande orsaker till ökningen. E-handeln är numera en naturlig del av svenskarnas konsumtion där bekvämlighet är det starkaste skälet för att handla på nätet enligt våra undersökningar. De stora utmaningarna för webbutikerna är att en så stor del av årets julförsäljning numera sker till rabatterade priser och att konkurrensen från utlandet är så hård.

Det här är siffrorna:

DIBS data är baserad på faktiska transaktioner, alltså köp, och omsättning hos tusentals svenska webbutiker som är anslutna till DIBS. Man använder ett urval för att kunna jämföra mot föregående år. DIBS har totalt sett överlägset flest transaktioner dvs faktiska köp i både Sverige och Norden, uppger man i det aktuella pressmeddelandet.

Nets data kommer från mätningar hos de många tusentals handlare i Sverige som använder Nets tjänster för kortköp i fysiska butiker.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Arken Zoo stärker butiksnätverket i Göteborg

Här stänger modekedjan

Invigningsdatum för Xiaomis första Mi Store i Sverige

Akademibokhandeln öppnar och stänger

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Nyhetsbrev

Jollyroom plockar in kapital

Arkiv

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

VRG genomför riktad nyemission

På nytt jobb
Blir kommunikationschef hos Jysk

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Amazon bekräftar: Lanseringen av svensk sajt redan igång

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Från Miinto till Zalando

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Makeup Mekka till Sverige

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Premiär för Butterick's i köpcentrum

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.095