Digital hjälp gör returer till köp

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Den konsument som är missnöjd med sitt köp på en webb-shop har två alternativ - göm och glöm eller returnera och häv köpet. Nu finns nya möjligheter för handlaren att göra returer till en lönsam del av verksamheten.

Dagens Handel har träffat Haider Abdo grundare till Returnado, ett nystartat företag som utvecklat en modell för returhantering.

– Som handlare är det bra att veta varför kunden vill returnera varan, säger han.

Det finns många olika skäl till att en vara inte passar exempelvis fel storlek, en färg som inte stämde med bilden på sajten, det kan var fabrikationsfel på varan, eller att den levererades för sent.

Många fel skulle kunna rättas, något som sker frekvent i den fysiska handeln – men inom e-handel finns bara två lägen – behåll eller skicka tillbaka.

Det har historiska skäl. För att få kunderna att våga börja e-handla var det viktigt att erbjuda full returrätt. Det var ett sätt att köpa sig marknadsandelar, men det vande också kunderna vid ett ohållbart system. Eftersom det inte funnits bytesmöjligheter har många e-shoppare vant sig vid att beställa hem 2-3 olika varor, behålla den som passar och returnera resten.

Haider Abdo framhåller att en retur och hävning är detsamma som en förlorad affär, och att returerna slår hårt på lönsamheten för e-handlaren. Returnerade varor går i många fall inte att sälja igen, åtminstone inte till fullpris. Det kostar inte bara själva försäljningen på varan och värdet på en vara som i många fall inte kan säljas igen, handlaren får dessutom betala för returemballage, frakt och övriga hanteringskostnader.

– Om handlare och kund däremot kan kommunicera kring vad som är fel är det möjligt att utnyttja det transaktionsfönster som finns öppet, säger han.

Han visar på sin mobil. Kunden som vill returnera varan får upp ett fönster i mobilen med olika alternativ som fel färg, fel storlek eller fabrikationsfel. Denna kommunikationsmöjlighet ger handlaren chansen att erbjuda automatiserad rättelse i stället för bara retur och hävning.

Kunden kan välja att få en annan storlek, att få den trasiga varan bytt mot en ny eller få ett tillgodokvitto.

På det viset räddas affären. Kunden får rätt vara och returen blir inte enbart en förlust för handlaren, utan en möjlighet att ge ett bra bemötande, som gör att kunden gärna återkommer.

Detta behöver inte kräva dyr handpåläggning. Processen är digital – e-handelssajten utrustas med en modul som ställer frågor kring vad som är fel och ger kunden möjlighet att välja åtgärd, som större storlek, en ersättningsprodukt eller tillgodokvitto.

­–Ibland kan problemet vara att kunden inte lyckas få produkten att fungera. Det behöver inte vara ett fel på varan, utan det kan krävas support för att komma igång. Även den funktionen kan automatiseras, framhåller han.

Haider Abdo nämner också andra fördelar med att skapa bättre returhantering:

–Returerna ger mängder av information som kan användas – dels till att förbättra produktinformationen på e-handelssajten – dels som underlag för kommunikationen med leverantörerna.

Han säger att ambitionen är att Returnado ska ta över returhanteringen för e-handlarna.

– Vi vill bli ett Klarna för returer.

Tidigare publicerad i Dagens Handel 14-15/2016


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

H&M ställer om till möbler

Breddar sortimentet i H&M Home.

Här är Ingvar Kamprads sista brev till medarbetarna

Bortgångna Ikea-grundarens sista hälsning hittades i hemmet efter hans bortgång.

Säkerhet
Tar över centrumjättens samtliga gallerior

Svenskt bolag fick 6 miljoner för Amazon.se

De säljer sin startup - Virtusize i japanska händer

På nytt jobb
Här är Svensk Digital Handels nya vd

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Arkiv

Gripna vd:n lämnar - han ersätter

Nu är det klart: Tvingas i konkurs

Säkerhet
Ikea satsar på ny larm-app

Audis vd gripen - då förhörs han

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Fortsatt trögt för MQ

Amazon breder ut sig ytterligare – anställer 1000

E-handelsjätten fortsätter offensiven.

Då öppnar Uniqlo - snart premiär

Nu bekräftar japanska modekedjan öppningsdatum för butiken i Stockholm. Det blir inte som tidigare aviserat i höst utan redan i sommar.

De blir grossist för Shells nya utbud

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

De köper in sig i ÖoB

Norsk lågpriskedja köper 20 procent, med option på resterande 80 om två år.

JC med ny ägare - vd har lämnat

I förra veckan bytte den pressade och förlusttyngda modekedjan vd och ägare.

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Petter Stordalen tar plats i Stureplansgruppen

Investeringsbolaget Strawberry Equities blir en av hotell- och restaurangföretagets största ägare.

Här öppnar K-Rautas nya proffscenter

Stör inte kunderna!

Därför är det viktigt att lyfta kundens upplevelse just nu

Nike stoppar VM-landslagets skor

H&M-ägaren: "Ingen bäring på ryktena"

Willys intar Söder

Så ska Google sänka Amazon

Butiker stoppar engångsgrillar efter extremtorkan

Sparkar personal – "Svårt men nödvändigt"

På nytt jobb
Gant byter vd – han tar över

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Hundbutik får skäll – varslar om blockad

Ilskan mot Göteborgs Kex flytt - ”Riktigt oansvarigt”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154