23948sdkhjf

Göteborgsförsök med leverans till fots

I går skrev vi om att lastbilstrafiken i Göteborgs innerstad begränsas och om Stadsleveranser som ersätter leverans med tunga fordon. Även DB Schenker har ett projekt i gång.

– Ett lyft för gatumiljön, säger Hanna Melander, miljöchef i DB Schenker, och syftar på försöket med varudistribution till fots till butiker, restauranger och kaféer i centrala Göteborg.


På morgonen kör logistikföretaget in i citykärnan med gods som ska till näringsidkarna. Allt samlas i en inbyggd container på Kungstorget. I stället för att som tidigare köra runt med lastbil till mottagarna kör nu företaget TGM ut varorna till fots med en specialbyggd eldriven pallyftare.


– Det ska bli spännande att testa om detta sätt att leverera varor kan vara framtidens distributionssätt i våra stadskärnor, säger Hanna Melander.


Området är butikstätt och DB Schenker har ett 30-tal leveranser dagligen i området där tyngre lastbilar än 3,5 ton inte tillåts efter klockan elva. Ingen vill ha bilar på gågatorna samtidigt som butiksinnehavarna vill kunna få varor under öppningstid.


Vad har ni fått för respons?


– Vi har fått positiv respons från folk som handlar i stan. Många är nyfikna och blir glada när de förstår att leveranserna är ett alternativ till lastbilar, säger Pierre Olsson, kommunikationschef på DB Schenker till Dagens Handel.


Har affärsinnehavare/butiksmedarbetare haft några synpunkter?


– Nej, inte direkt. Det är egentligen ingen skillnad för dem, de får sina grejer precis som de alltid fått.


Vilka problem har ni stött på?


– Den ojämna marken i området gör det svårt att ta sig fram. Vi har därför blivit tvungna att tillfälligt avbryta eftersom pallyftaren behöver modifieras. Marken visade sig vara mycket mer ojämn än vi förstått och därför har det har vi svårt att komma fram på vissa ställen.


Vad händer efter försöksperiodens slut?


– Försöket slutar våren 2017, och det ligger lite utanför vår möjlighet att påverka. Vi är beroende av att Göteborgs stad låter oss ha en container på torget, säger Pierre Olsson.


Förutom DB Schenker och TGM står även BTF (Bilspeditions transportörförening), Göteborgs stad, Stena recycling och Göteborgs stad trafikkontoret bakom konceptet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.391