23948sdkhjf

Svenskt Tenn stödjer korallforskning

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Svenskt Tenn visar utställningen ''En värld som kan leva för alltid'' där studenterna från Beckmans Designhögskolas linje för visuell kommunikation ger form åt Beijerinstitutets forskning om det livsviktiga livet i haven.

Svenskt Tenn engagerar sig för korallreven överlevnad. Genom ägaren Kjell och Märta Beijers Stiftelse har 140 miljoner krononr vinstmedel förts över till Beijerinstitutets havsforskning. Nu visas en utställning kallad ''En värld som kan leva för alltid'' där studenterna från Beckmans Designhögskolas linje för visuell kommunikation ger form åt Beijerinstitutets forskning om det livsviktiga livet i haven.

Den forskningen har till stor del möjliggjorts av alla som har handlat på Svenskt Tenn och därigenom bidragit till att totalt 140 miljoner i vinstmedel har kunnat överföras till Beijerinstitutet genom åren. Svenskt Tenn ägs av Kjell och Märta Beijers Stiftelse som sammantaget har delat ut nära 400 miljoner kronor till svensk forskning.

I utställningen möter besökaren gestaltningar av alla slag– från bilder och affischer till ljus och textilier – som på olika sätt lyfter fram det faktum att åttio procent av korallreven i Karibiska havet och femtio procent av reven i Stilla havet redan har dött. Att ytterligare rev riskerar att gå förlorade framöver gör forskningen viktigare än någonsin.

– Korallrevens situation har aldrig varit så akut som den är nu och det känns viktigt att synliggöra den svenska forskning som bedrivs på området. Studenterna på Beckmans utgör en ny generation formgivare med nya perspektiv på världen och de fick därför fria händer att tolka forskningen, säger Thommy Bindefeld , marknadschef på Svenskt Tenn i ett pressmeddelande.

Inte för sent

– Korallrevens överlevnad är oerhört viktig för samhällen runt om i världen. De artrika reven förser bland annat människor med mat, lockar till sig lönande turism och är ett naturligt skydd mot erosion runt kustnära städer och öar. Utställningen berättar om hot som överfiske och global uppvärmning, men också att det inte är för sent att stoppa koralldöden om vi använder all den kunskap vi har i dag, säger Carl Folke , chef för Beijerinstitutet för ekologisk ekonomi vid Kungliga Vetenskapsakademien.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panos säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

Trendbrott: Nätet viktigast för byggkunderna

Årets franchisekedja korad

Här byter Elgiganten läge

Optikkedjan expanderar – fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Nyhetsbrev

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Arkiv

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Här expanderar Jysk

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128