Qliro har ändrat sin strategiska inriktning och fastställt nya finansiella mål. Bolaget ska framöver fokusera verksamheten genom affärsområdena Marketplace, Fashion och Financial Services.
Det framgår av ett pressmeddelande.
De nya långsiktiga finansiella målen:
* Affärsområde Marketplace ska nå en organisk bruttotillväxt (Bruttoförsäljningsvärde - GMV) om i genomsnitt 10 procent per år och generera ett rörelseresultat, före av- och nedskrivningar, om 1-2 procent i relation till GMV.
Bruttoförsäljningsvärdet 2016 steg med 1 procent totalt till 2.069 miljoner kronor, och med 56 procent hos externa återförsäljare till 350 miljoner kronor. Den justerade ebitda-marginalen, räknat på totalt bruttoförsäljningsvärde, sjönk till 0,25 från 0,9 procent.
* Affärsområde Fashion ska nå en organisk tillväxt om i genomsnitt 8 procent per år och generera en rörelsemarginal (ebitda) om minst 6 procent.
Försäljningstillväxten 2016 för Nelly, som omfattar det som ska ingå i "Fashion", uppgick till 4 procent och den justerade rörelsemarginalen (ebitda) var 4,8 procent (2015 -1,0 procent).
* Affärsområde Financial Services ska under 2019 uppnå ett rörelseresultat (ebtda) om lägst 150 miljoner kronor.
Utfallet 2016 var 16,6 miljoner kronor (-22,6).